Diskografi

af Christian Rantsén, Allan Tychsen og Peter Krogh

1954

Mandag aften i Memphis, en varm sommeraften i starten af juli 1954. Tre unge amatør musikere er samlet efter arbejdstid, for at prøve at indspille i det lille studie, Memphis Recording Service, som ejes af Sam Phillips. De tre har mødtes aftenen før, i guitaristen Scotty Moores hjem, for at se om den unge fyr som ville være sanger, Elvis Presley, mon ville have ”det” som de ledte efter. Det som binder dem sammen er deres forbindelse til Sam Phillips.

Udefra set, er deres mission ikke den samme. Scotty Moore leder efter en fyr som kunne bruges som forsanger i et band, bassisten Bill Black er allerede i en gruppe sammen med Scotty og han er af samme årsag blevet spurgt, om han vil være til at afprøve Elvis’ talent og se om det kan bruges. Scotty har kendt Sam gennem et stykke tid og kommer jævnligt i det lille ydmyge studie og den lille cafe ved siden af. Det kan bemærkes, at cafeen har noget som er meget efterspurgt i denne meget varme juli måned – aircondition – derfor er det et godt sted at samles.

Sam Phillips’ mission er at finde den perfekte kandidat til at kunne forbinde sort og hvid musik til noget nyt, som kan være til at knytte musikken tættere sammen. Visionen har længe været drivkraften i alt hvad han har beskæftiget sig med, lige fra han var i Memphis for første gang ti år tidligere og oplevede sort musik og livskraften bag for første gang, har han set det som et kald, at kunne få denne musik ud til et bredere publikum.

Man kan ikke sige det går dårligt denne mandag aften, men den er heller ikke særlig succesfuld. Elvis er, som aftenen før, meget interesseret i at synge ballader. Dog sker der noget, da Elvis begynder at synge en blues sang ”That’s All Right”, men i en anden stilart – noget nyt er blevet tilføjet. Sam Phillips beder dem om at stoppe indtil han får gang i båndoptageren og de forsøger igen – og efter nogle forsøg er den i kassen. Sams tålmodighed har båret frugt, han ved ikke helt hvad det er de har fundet denne aften, men er overbevist om at det kan blive et hit. En B side bliver også indspillet denne aften, da tager en bluegrass sang under behandling, ”Blue Moon of Kentucky” – i første omgang i vals tempo, men ændrer den til en 4/4 sang.

De tre – og Sam Phillips – har nu den perfekte single til at starte med. Det hele lyder frisk og nyt, som er et frisk pust til musikscenen, i hvert fald lokalt.

 

That’s All Right / Blue Moon of Kentucky

Single. Udgivet 19. juli 1954 SUN 209

Den første single som blev udsendt af Elvis, Scotty og Bill. ”That’s All Right” var en gammel sang tilbage fra 1948, først indspillet af Arthur Crudup i 1946, mens B siden, ”Blue Moon Of Kentucky”, var en Bill Monroe sang fra 1947. Overordnet må singlen siges at være nyskabende inden for genren, i en tid hvor country musik var den fremherskende genre inden for populær musik, var denne single noget nyt og spændende.

Good Rockin’ Tonight / I Don’t Care If The Sun Don’t Shine

Single. Udgivet 25. september 1954 SUN 210

Sam Phillips’, der ejede SUN studierne, ville gerne følge tidens trend med at udsende en ny single omkring hver tredje måned. Det gjorde det muligt både at indspille, udsende og sørge for tilpas radio- og lokal omtale, indtil næste single skulle udsendes.
”I Don’t Care if The Sun Don’t shine” var oprindeligt skrevet til den amerikanske udgave af Cinderella, men blev ikke brugt i filmen.

Milkcow Blues Boogie / You’re A Heartbreaker

Sun 215, 28, december, 1954

Single. Udgivet 28. december 1954 SUN 215

 

“Milcow Blues Boogie” kommer oprindeligt fra sangen “Milk Cow Blues” fra 1930, skrevet og indspillet samme år af Sleepy John Estes. ”You’re A Heartbreaker” blev B-siden, Jack Sallee skrev sangen på Sam Phillips’ opfordring, da han manglede originalt materiale til Elvis.

Diskografi 1955 ->

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!