A Touch Of Gold Vol. 3

EP
EPA 5141

Udgivet 23. februar 1960

Elvis var lige ved at komme hjem fra Tyskland, allligevel valgte RCA at udgive den sidste EP i denne mini serie af opsamlinger. Den solgte 50.000 eksemplarer.

Side 1
All Shook Up
Don’t Ask Me Why

Side 2
Too Much
Blue Moon Of Kentucky




Med Elvis i studiet – 20. marts 1960

Det er kun en uge siden, at Elvis er kommet tilbage fra Tyskland. Nu befinder han sig i Nashville, i Studio B, hvor også de seneste indspilninger omkring 2 år tidligere har fundet sted. Det er marts måned og meget har ændret sig i den mellemliggende periode, ikke mindst det musikalske landskab i USA hvor rock’n’roll er blevet fortrængt af blødere pop sange. På den teknologiske front er der også sket en udvikling, idet at det nu er muligt at indspille i stereo. Elvis er dog i kyndige og familiære hænder, holdet bag ham er næsten det samme som ved de sidste indspilninger.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker, vicepræsidenten fra RCA med flere. ”Make Me Know It” er aftenens første sang og da den er færdig, lettes stemningen bag mixerpulten, Elvis er i gang igen. Det tog dog lidt længere end normalt at få sangen indspillet, da de alle var utålmodige for at komme i gang, der var en del justeringer undervejs, men resultatet er fantastisk.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker

Efter midnat skulle de have en single i kassen, pladeselskabet havde så travlt med at få udsendt nyt Elvis materiale at coveret er trykt på forhånd, dog uden sang titler – sang titlerne kan læses på selve singlen, gennem hullet på for- og bagside. Der skulle være plads til, at Elvis i sidste øjeblik ændrede mening og valgte andre sange. Logistikken var på plads, så lige så snart sangen var i kassen skulle det færdige bånd sendes direkte ud til fabrikken som skulle trykke singlen. Der var booket et oplag på 1,4 millioner enheder, som kunne sendes direkte ud til pladeforhandlerne uden at man skulle vente på at modtage forhåndsordrer. ”Stuck On You / Fame And Fortune” var en oplagt hit single.

Resten af aftenen blev brugt på at få indspillet to yderligere sange og i alt 6 sange blev indspillet denne aften, hvilket var den mest produktive indspilningsaften der havde været i Elvis’ karriere til dato. Elvis’ stemme havde udviklet sig i den mellemliggende periode og han lød fantastisk, gløden var ikke gået tabt og hans stemme register var blevet mere bredt favnende.

Stuck on You / Fame And Fortune

Single
47/61-7600

Udgivet 23. marts 1960

RCA havde så travlt med at udsende denne første single efter Elvis kom hjem fra Tyskland, at coveret var trykt på forhånd. Der var derfor ingen titel på selve coveret, kun selve singlens label havde sangens navn.

Læg også mærke til det nye katalognr. Nu udsendte man nogle singler i både mono (47-xxxx) og i stereo (61-xxxx). Samtidigt stoppede man helt udgivelser på 78’er formatet.

Coverfotos blev taget under en fotosession i maj 1959 i Frankfurt, Tyskland.
Selvom Elvis stadig var i hæren, fik RCA arrangeret et fotoshoot, så de havde nogle nye friske billeder til brug på de første udgivelser i 1960.

Elvis optræder med “Stuck on You” og “Fame and Fortune” på Frank Sinatra TV showet den 26. marts 1960, kun 5 dage efter sangene var blevet indspillet i studiet. Showet blev dog først sendt i amerikansk TV den 12. maj.

RCA Studio B – Nashville, Tennessee
Producere : Steve Sholes & Chet Atkins
Engineer : Bill Porter

Mandag den 21. marts 1960 kl. 0.30-3.30 

Stuck On You
L2WB 0083 – Master er take 3

Fame And Fortune
L2WB 0084 – Master er sammensat af take 14 & 15

 

Musikere

Elvis Presley – vokal, guitar
Scotty Moore – guitar
Hank Garland – guitar, bas
Floyd Cramer – piano
Bob Moore –bas
DJ Fontana –trommer
Buddy Harman – trommer
Boots Randolph – saxofon
The Jordanaires – kor

Note: Der blev indspillet mange flere sange under denne session, som ikke er nævnt her.

Billboard Magazine skriver i starten af marts:

“RCA Victor has devised a most elaborate piece of distributive machinery for handling what is expected to be a smash hit—but the record hasn’t been recorded yet. Moreover, there is reason to believe that the song hasn’t even been chosen. The disk in question is the first by Elvis Presley since his return to the United States.”

De skriver endvidere at den kommende single er forudbestilt i over 1 mill eksemplarer, hvilket var ganske uhørt i 60’erne, hvor salgstal var afhængig af, hvor meget singler blev spillet af radiostationerne.

Den 30. marts anmelder det amerikanske magasin Variety den nye plade:

“Elvis Presley’s ”Stuck on You” takes over where he left off before the Army hitch, despite the intervening furor over rock ’n’ roll. It’s a swinging natural that won’t be stopped anywhere on the spinning circuit.”

Singlen ender på første pladsen på den amerikansk hitliste sidst i april, og inden maj-måned er gået, er den nr. 1 i Australien og flere andre steder i Europa. I England bliver det dog kun til en 3. plads.

Danmark

Italien

Australien (forside)

Australien (bagside)

Japan


Elvis Is Back!

LP
LPM/LSP 2231

Udgivet 6. april 1960

Det første, og længe ventede, nye album fra Elvis, efter han havde været væk fra musikscenen i to år, for at aftjene sin værnepligt.
Nu var Elvis endelig tilbage!

Dette var også det første album der udkom i både mono (LPM) og stereo (LSP)

Side 1
Make Me Know It
Fever
The Girl of My Best Friend
I Will Be Home Again
Dirty, Dirty Feeling
Thrill of Your Love

Side 2
Soldier Boy
Such a Night
It Feels So Right
Girl Next Door Went A-Walking
Like a Baby
Reconsider Baby

Coverfotoet er taget under en fotosession i maj 1959 i Frankfurt, Tyskland.
Selvom Elvis stadig var i hæren, fik RCA arrangeret et fotoshoot, så de havde nogle nye friske billeder til brug på de første udgivelser i 1960. Det originale cover var et gatefold, med soldater-billeder i midten.

RCA havde dog også længe fået coveret lavet allerede før Elvis gik i studiet. Derved kunne man hurtigst muligt få den nye LP på gaden, uden at skulle vente på at coveret blev klar. Man fik så lavet en sticker med tracklisten på, som blev klæbet på forsiden.

Sangene blev indspillet i RCA’s Studio B i Nashville, Tennessee ved to sessions i marts og april 1960. Studio B var netop blevet opgraderet med en tre spors båndoptager og nye mikrofoner. Det var nu muligt at opnå fremragende lydkvalitet på alle stemmer og instrumenter, ligesom man også kunne indspille i stereo.

 

Materialet på “Elvis Is Back” begyndte Elvis at udvælge allerede mens han var i Tyskland. Men albummet indeholder også nyt materiale og “Dirty, Dirty Feeling” var et u-indspillet nummer, skrevet til filmen King Creole.


Den første udgivelse i tal:

Salg i USA:
300.000 eksemplarer

Hitliste placeringer:
Billboard´s TOP 100, USA: nr. 2
UK Album Chart: nr. 1

RCA Studio B – Nashville, Tennessee

Producere : Steve Sholes & Chet Atkins
Engineer : Bill Porter

Søndag den 20. marts 1960 kl. 20.00-0.00 

Make Me Know It
L2WB 0081 – Master er take 19

Soldier Boy
L2WB 0082 – Master er take 15

Mandag den 21. marts 1960 kl. 0.30-3.30 

Stuck On You
L2WB 0083 – Master er take 3

Fame And Fortune
L2WB 0084 – Master er sammensat af take 14 & 15

Mandag den 21. marts 1960 kl. 4.00-7.00 

A Mess Of Blues
L2WB 0085 – Master er take 5

It Feels So Right
L2WB 0086 – Master er take 5

Søndag den 3. april 1960 kl. 19.30-0.00

Fever
L2WB 0098 – Master er take 4

Like A Baby
L2WB 0099 – Master er take 6

It’s Now Or Never
L2WB 0100 – Master er et splice af take 4 & 2 samt overdubbed piano & brass der blev indspillet den 5. april, hvor Elvis ikke var tilstede i studiet.

Mandag den 4. april 1960 kl. 0.45-3.45

The Girl Of My Best Friend
L2WB 0101 – Master er take 10

Dirty, Dirty Feeling
L2WB 0102 – Master er take 4

Thrill Of Your Love
L2WB 0103 – Master er take 3

I Gotta Know
L2WB 0104 – Master er take 2

Mandag den 4. april 1960 kl. 4.00-7.00

Such A Night
L2WB 0105 – Master er take 5

Are You Lonesome Tonight?
L2WB 0106 – Master er en sammensætning af take 5 og “work part” take 2

Girl Next Door Went A-Walking
L2WB 0107 – Master er take 4

I Will Be Home Again
L2WB 0108 – Master er take 4

Reconsider Baby
L2WB 0109 – Master er take 2

Musikere

Elvis Presley – vokal, guitar
Scotty Moore – guitar
Hank Garland – guitar, bas
Floyd Cramer – piano
Bob Moore –bas
DJ Fontana –trommer
Buddy Harman – trommer
Boots Randolph – saxofon
The Jordanaires – kor
Charlie Hodge – vokal på “I Will Be Home Again”


Elvis i Memphis den 20. marts 1960 – klar til at køre mod Nashville for at gå i studiet.

Billboard magazine skrev: “Elvis er tilbage og synger bedre end nogensinde indenfor rock and roll stilen, som han gjorde kendt.”

The New York Times kaldte pladen for “kedelig og mangelfuld”, henvisende til Presleys ændrede stil.

High Fidelity magazine skrev: “Presley har tydeligvis svært ved at indspille hans gamle gusto … Måske [optagelserne] er de første forsøg på at mestre nye stilarter”.

Hi-Fi Stereo Review magazine kommenterede også ændringen i Presleys stil og kaldte albummet for “musikalsk schizoid”, på trods af at den overordnede indspilning blev vurderet til “god”. Anmelderen skrev at Presley’s ballader var “det værste han nogensinde har lavet”, men priste “hans tidligere vitalitet” i “kommerciel rockabilly”.

Reel-to-reel udgave


Stereo cartridge 4 spors kassette


Frankrig


Cuba


Argentina


Columbia

 

It's Now Or Never / A Mess Of Blues

Single
47/61-7777

Udgivet 5. juli 1960

“O Sole Mio”, en italiensk klassiker i amerikansk forklædning, som Elvis allerede havde øvet sig på mens han stadig var i Tyskland.

Singlen blev den bedst sælgende af alle Elvis’ singler nogensinde, med et salg på over 9 millioner eksemplarer.


G.I. Blues

LP
LPM/LSP 2256

Udgivet 1. oktober 1960

Soundtracket til Elvis’ første film efter hjemkomsten, blev også en kæmpe succes. Det lå på hitlisten i USA i 111 uger i træk, og nåede op på 1. pladsen i både USA og England.

I 1961 var albummet desuden nomineret til to Grammy Awards, den ene i kategorien “Best Soundtrack from Motion Picture”, og den anden i kategorien “Best Male Vocal Performance – Album”. Desværre udløste ingen af nomineringerne en Grammy.

Side 1
Tonight Is So Right for Love*
What’s She Really Like
Frankfort Special
Wooden Heart
G.I. Blues

Side 2
Pocketful of Rainbows
Shoppin’ Around
Big Boots
Didja’ Ever
Blue Suede Shoes
Doin’ the Best I Can

*= I Europa var sangen “Tonight Is So Right For Love” skiftet ud med “Tonight’s All Right For Love” pga. problemer med rettigheder.

Iøvrigt var “Blue Suede Shoes” en helt ny indspilning, og ikke blot den oprindelige fra 1956.

Are You Lonesome Tonight? / I Gotta Know

Single
47/61-7810

Udgivet november 1960

Singlen lå på førstepladsen i USA i hele 6 uger i træk, og solgte hele 5 millioner eksemplarer.

I 1961 blev Elvis’ udgave af “Are You Lonesome Tonight?” nomineret til tre Grammy Awards, uden dog at vinde. De tre nomineringer var i kategorierne “Best Male Vocal Performance – Single”, “Record of the Year” og “Best Vocal Performance – Pop Single Artist”.

Med Elvis i studiet – 30. oktober 1960

Gospel musik lå Elvis’ hjerte meget nært, det var det han yndede at synge når han skulle slappe af privat og det var musikken der prægede hans opvækst. I slutningen af oktober måned var Elvis og den faste stab af musikere samlet for at indspille materiale til et gospel album. Elvis havde altid været fascineret af de mange gospelkvartetter der blandt andet optrådte i sydstaterne – ikke mindst Statesmen og Blackwood Brothers. Elvis havde på forhånd udvalgt sange som han gerne ville indspille og rettighederne var blevet ordnet på forhånd, men Elvis skiftede løbende sange ud for at kunne opnå det ønskede resultat.

Det var dog ikke kun gospel musik der skulle indspilles for pladeselskabet var ved at løbe tør for materiale og der skulle udsendes en ny single, derfor blev sangen ”Surrender” indspillet ved samme lejlighed. Det var en ganske udfordrende og gav Elvis problemer med de høje toner, hvilket var frustrerende for ham. Et medlem fra Jordanaires, Ray Walker som sang bas, tog ham til side for at vise ham den rette teknik med den korrekte vejrtrækning og Elvis kunne efterfølgende efter et par mislykkede forsøg få lavet sangen færdig.
Indspilningerne fortsatte hen over natten, de havde indspillet fra kl. 18:30 og klokken var nu hen af 5 om morgenen. De manglede stadig en sang for at kunne have et komplet album, da Gordon Stoker fra Jordanaires foreslog sangen ”Working on a building”, som Jordanaires selv havde haft stor succes med. Hvis man lytter til sangen, vil man bemærke at Elvis glider lidt i baggrunden i løbet af sangen og falder tilbage til en rolle, som han siden sin tidlige ungdom har drømt om; nemlig at blive en del af en gospelkvartet.

Da indspilningerne var ovre, var der blevet sat ny rekord – 13 sange var færdige på én nat og materiale som Elvis elskede og det kan tydeligt høres på det færdige resultat, hvordan han synger disse sange med en forbløffende lethed.

His Hand In Mine

LP
LPM/LSP 2328

Udgivet november 1960

Elvis’ første album udgivelse kun med gospel musik.

Side 1
His Hand In Mine
I’m Gonna Walk Dem Golden Stairs
In My Father’s House
Milky White Way
Known Only to Him
I Believe in the Man in the Sky

Side 2
Joshua Fit the Battle
He Knows Just What I Need
Swing Down Sweet Chariot
Mansion Over the Hilltop
If We Never Meet Again
Working on the Building