Diskografi

af Christian Rantsén, Allan Tychsen og Peter Krogh

1960

 

Elvis var lige ved at komme hjem fra Tyskland, allligevel valgte RCA at udgive den sidste EP i denne mini serie af opsamlinger. Den solgte 50.000 eksemplarer.

A Touch Of Gold, Vol. 3

EP. Udgivet 23. februar 1960 RCA Victor EPA 5141
Side 1
All Shook Up

Don’t Ask Me Why
Side 2
Too Much
Blue Moon Of Kentucky

Det er kun en uge siden, at Elvis er kommet tilbage fra Tyskland. Nu befinder han sig i Nashville, i Studio B, hvor også de seneste indspilninger omkring 2 år tidligere har fundet sted. Det er marts måned og meget har ændret sig i den mellemliggende periode, ikke mindst det musikalske landskab i USA hvor rock’n’roll er blevet fortrængt af blødere pop sange. På den teknologiske front er der også sket en udvikling, idet at det nu er muligt at indspille i stereo. Elvis er dog i kyndige og familiære hænder, holdet bag ham er næsten det samme som ved de sidste indspilninger.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker, vicepræsidenten fra RCA med flere. ”Make Me Know It” er aftenens første sang og da den er færdig, lettes stemningen bag mixerpulten, Elvis er i gang igen. Det tog dog lidt længere end normalt at få sangen indspillet, da de alle var utålmodige for at komme i gang, der var en del justeringer undervejs, men resultatet er fantastisk.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker

Efter midnat skulle de have en single i kassen, pladeselskabet havde så travlt med at få udsendt nyt Elvis materiale at coveret er trykt på forhånd, dog uden sang titler – sang titlerne kan læses på selve singlen, gennem hullet på for- og bagside. Der skulle være plads til, at Elvis i sidste øjeblik ændrede mening og valgte andre sange. Logistikken var på plads, så lige så snart sangen var i kassen skulle det færdige bånd sendes direkte ud til fabrikken som skulle trykke singlen. Der var booket et oplag på 1,4 millioner enheder, som kunne sendes direkte ud til pladeforhandlerne uden at man skulle vente på at modtage forhåndsordrer. ”Stuck On You / Fame And Fortune” var en oplagt hit single.

Resten af aftenen blev brugt på at få indspillet to yderligere sange og i alt 6 sange blev indspillet denne aften, hvilket var den mest produktive indspilningsaften der havde været i Elvis’ karriere til dato. Elvis’ stemme havde udviklet sig i den mellemliggende periode og han lød fantastisk, gløden var ikke gået tabt og hans stemme register var blevet mere bredt favnende.

 

Stuck on You / Fame And Fortune

Single. Udgivet 23. marts 1960.  RCA Victor 47/61-7740

RCA havde så travlt med at udsende denne første single efter Elvis kom hjem fra Tyskland, at coveret var trykt på forhånd. Der var derfor ingen titel på selve coveret, kun selve singlens label havde sangens navn.

Meget havde ændret sig siden Elvis’ kom ind i hæren i 1958; rock’n’roll var næsten forsvundet fra det musikalske landskab. Dernæst havde stereo vundet indpas, så dette var også Elvis’ første album til at udkomme i stereo.  Med en blanding af ren pop, blues og ældre evergreens og et top hold af Nashvilles bedste musikere til at spille med.

Elvis Is Back!

Udgivet på RCA Victor i april 1960. LSP-2231

LP. Udgivet 6. april 1960  RCA Victor LPM/LSP 2231

Side 1
Make Me Know It

Fever
The Girl of My Best Friend
I Will Be Home Again
Dirty, Dirty Feeling
Thrill of Your Love

Side 2
Soldier Boy
Such a Night
It Feels So Right
Girl Next Door Went A-Walking
Like a Baby
Reconsider Baby


 

 

 

It’s Now Or Never / A Mess Of Blues

Single. Udgivet 5. juli 1960 RCA Victor 47/61-7777

“O Sole Mio”, en italiensk klassiker, i amerikansk forklædning. Det var en stor succes med 1.4 millioner solgte eksemplarer i USA.

 

G.I. Blues

LP. Udgivet 1. oktober 1960  RCA Victor LPM/LSP 2256
Side 1
Tonight Is So Right for Love
What’s She Really Like
Frankfort Special
Wooden Heart
G.I. Blues
Side 2
Pocketful of Rainbows
Shoppin’ Around
Big Boots
Didja’ Ever
Blue Suede Shoes
Doin’ the Best I Can

Soundtracket til filmen af samme navn, indeholdt en række top professionelle indspilninger af Elvis. Elvis selv var ikke imponeret af hverken filmen eller sangene, men levede dog op til den indgåede kontrakt.

I Europa var sangen “Tonight Is So Right For Love” skiftet ud med “Tonight’s All Right For Love” pga. problemer med rettigheder.

 

Are You Lonesome Tonight? / I Gotta Know

 

Single. Udgivet november 1960  RCA Victor 47/61-7877

Are You Lonesome Tonight blev den eneste sang Elvis’ manager, Tom Parker, bad Elvis om at indspille på hans foranledning. Det var Parkers kones yndlingssang. Elvis selv elskede sangen.

 

 

His Hand In Mine

Udgivet på RCA Victor i november 1960. LPM 2328.

LP. Udgivet november 1960  RCA Victor LPM/LSP 2328
Side 1
His Hand In Mine
I’m Gonna Walk Dem Golden Stairs
In My Father’s House
Milky White Way
Known Only to Him
I Believe in the Man in the Sky
Side 2
Joshua Fit the Battle
He Knows Just What I Need
Swing Down Sweet Chariot
Mansion Over the Hilltop
If We Never Meet Again
Working on the Building

Gospel musik lå Elvis’ hjerte meget nært, det var det han yndede at synge når han skulle slappe af privat og det var musikken der prægede hans opvækst. I slutningen af oktober måned var Elvis og den faste stab af musikere samlet for at indspille materiale til et gospel album. Elvis havde altid været fascineret af de mange gospelkvartetter der blandt andet optrådte i sydstaterne – ikke mindst Statesmen og Blackwood Brothers. Elvis havde på forhånd udvalgt sange som han gerne ville indspille og rettighederne var blevet ordnet på forhånd, men Elvis skiftede løbende sange ud for at kunne opnå det ønskede resultat.

Det var dog ikke kun gospel musik der skulle indspilles for pladeselskabet var ved at løbe tør for materiale og der skulle udsendes en ny single, derfor blev sangen ”Surrender” indspillet ved samme lejlighed. Det var en ganske udfordrende og gav Elvis problemer med de høje toner, hvilket var frustrerende for ham. Et medlem fra Jordanaires, Ray Walker som sang bas, tog ham til side for at vise ham den rette teknik med den korrekte vejrtrækning og Elvis kunne efterfølgende efter et par mislykkede forsøg få lavet sangen færdig.
Indspilningerne fortsatte hen over natten, de havde indspillet fra kl. 18:30 og klokken var nu hen af 5 om morgenen. De manglede stadig en sang for at kunne have et komplet album, da Gordon Stoker fra Jordanaires foreslog sangen ”Working on a building”, som Jordanaires selv havde haft stor succes med. Hvis man lytter til sangen, vil man bemærke at Elvis glider lidt i baggrunden i løbet af sangen og falder tilbage til en rolle, som han siden sin tidlige ungdom har drømt om; nemlig at blive en del af en gospelkvartet.
Da indspilningerne var ovre, var der blevet sat ny rekord – 13 sange var færdige på én nat og materiale som Elvis elskede og det kan tydeligt høres på det færdige resultat, hvordan han synger disse sange med en forbløffende lethed.

 

< – Diskografi 1959  Diskografi 1961 ->

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!