Diskografi

af Christian Rantsén, Allan Tychsen og Peter Krogh

1968

”Jeg kan ikke gå derud – hvad, hvis jeg ikke kan sige noget?”

”Hvis du ikke kan sige noget, så sig blot farvel og kom tilbage”, svarede producer Steve Binder i et forsøg på at få Elvis til at tage skridtet ud mod det ventende publikum.
Det spændte publikum sad afventende i NBC’s studier for at overvære overtagelserne til tv-showet ”Elvis”, som skulle vises senere samme år. Det var 8 år siden, Elvis sidst havde optrådt foran et publikum.

I månederne inden havde der været møder mellem ham, Tom Parker og folkene på NBC. Den unge producer Steve Binder var blevet valgt til jobbet. Han havde trods sin unge alder god erfaring med lave tv og havde en god kemi med Elvis. Da de måneden tidligere var mødtes for at gennemgå showet, havde det ikke handlet om selve det arbejde, der lå foran dem, men mere en generel snak om pladebranchen. Steve Binder var ikke selv nogen stor Elvis-fan, han havde ikke været specielt imponeret af Elvis’ optræden på Ed Sullivan omkring 10 år tidligere. Han var dog blevet overbevist om, at han gerne ville tage jobbet, da en hans folk Bones Howe opfordrede ham til at gøre det. Howe havde været tekniker på Elvis’ juleindspilninger tilbage i ’57 og mente, at de to ville kunne arbejde rigtig godt sammen.

Det endelige oplæg, som Steve Binder havde lavet, blev godkendt uden forbehold fra Elvis’ side, Tom Parkers oprindelige idé med et juleshow var blevet skrinlagt, og Elvis var i et sjældent oprør gået imod Parkers planer. Steve vidste godt, at han var på tynd is, idet Parker kunne have opsagt samarbejdet, hvis han ville, men fortsatte ufortrødent sine planer.

Det var første gang en stjerne skulle optræde uden gæsteoptrædener på nationalt tv, og det var første gang at NBC’s egne musikere ikke blev brugt. I stedet udvalgte man hippe studiemusikere fra Los Angeles, hvor studierne også lå.

Det indledende arbejde med at indspille sange til showets forskellige dele blev startet den 20. juni hos Western Recorders og foregik over tre dage. Denne gang med musikere, der for de flestes vedkommende, aldrig havde arbejdet sammen med Elvis tidligere. Sangene blev indspillet i små stykker og bidder, for at kunne blive klippet sammen efterfølgende, en arbejdsmetode Elvis ikke var vant til, han foretrak at optage hele sangen på en gang. Men det lod ikke til at gøre noget i dette tilfælde, hans begejstring over showet og arbejdet med nye topmusikere gjorde, at hele processen foregik glat og med Elvis i højt humør.

Under arbejdet til showet havde Steve observeret Elvis, der om eftermiddagen havde siddet og jammet med sine venner i omklædningsrummet. Steve ville bringe det, han havde set, ind i showet, da han var overbevist om, at det ville fungere rigtig godt.
Selve showet var en blanding af studieoptagelser uden publikum i store opbyggede kulisser og mere intime optagelser med publikum. Som en del af forberedelserne havde de købt alt, hvad Elvis havde udgivet for at få et indblik i Elvis’ musikalske univers, så selve showet blev en præsentation af Elvis’ musik og ikke mindst hans musikalske univers bestående af pop, rock og gospel.

Der havde i løbet af arbejdet med konceptet for selve showet været flere forslag fremme blandt andet med at inkludere et par af Elvis’ filmsange for at vise den del af Elvis’ karriere ”Cotton Candy Land” og ”How Would You Like To Be” fra filmen ”It Happened As The Worlds Fair”. Men idéen blev screenlagt, før yderligere arbejde blev gjort.

Indspilningerne fandt sted i juni måned, hvor Bobby Kennedy, bror til John F. Kennedy, blev skudt og dræbt. Steve og Elvis talte om både den hændelse og mordet på Martin Luther King kun få måneder tidligere i Memphis. Elvis var meget optaget af de ting, der skete rundt omkring i USA med både raceuroligheder og krigen i Vietnam, men Steve vidste, at han ikke kunne få Elvis til at komme med en et politisk budskab på nationalt tv. Steve Binder havde som en del af sit koncept, når han producerede tv-shows, at der skulle være en sang, som var som skræddersyet til den kunstner, som skulle fremføre den. Han havde tidligere på året gjort det med stor succes i et tv-show med Petula Clark, hvor Harry Bellafonte var den gæsteoptrædende.

I al hast blev sangen ”If I Can Dream” skrevet, der kom med et budskab om et bedre og mere forenet samfund. Den blev brugt til at afslutte showet med.

I alt 10 dage blev brugt på indspilningerne til tv-programmet, hvoraf den sidste dag blev brugt til at lave de sidste justeringer til de dele, som eventuelt måtte tages om, før de havde alt det nødvendige materiale.

Men allerede inden den sidste dags sidste justeringer vidste alle, at de havde en vinder. Elvis selv havde under arbejdet sagt til den overordnede producer Bob Finkel: ”Jeg vil gerne have, at alle skal se, hvad jeg virkelig kan”.

Guitar Man / Hi-Heel Sneakers

RCA Victor i januar 1968. 47-9425

Single. Udgivet 3. januar 1968 RCA Victor 47-9425

”Guitar Man” var allerede blevet udgivet på ”Clambake” albummet, men det var stadig en fantastisk sang og meget værdig til en udgivelse på single. Sammen med B-siden var det en stærk udgivelse.

 

Elvis’ Golden Records Vol. 4

RCA Victor i januar 1968. LSP/LPM 3921

LP. Udgivet 22. januar 1968 RCA Victor LPM/LSP 3921
Side 1
Love Letters
Witchcraft
It Hurts Me
What’d I Say
Please Don’t Drag That String Around
Indescribably Blue
Side 2
(You’re the) Devil in Disguise
Lonely Man
A Mess of Blues
Ask Me
Ain’t That Loving You Baby
Just Tell Her Jim Said Hello

Et opsamlingsalbum, men et populært et af slagsen. Det solgte 300.000 eksemplarer i løbet af et år, mere end dobbelt så meget som et nyt film soundtrack album.

 

Stay Away / U.S. Male

RCA Victor i februar 1968. 47-9465

Single. Udgivet 27. februar 1968 RCA Victor 47-9465

“U.S. Male” var ligesom “Guitar Man” skrevet af Jerry Reed, som også spillede med på sangen. Tre singler med stærke sange var udkommet inden for 6 måneder; en ny retning var sat – og det blev bemærket.

 

We Call On Him / You’ll Never Walk Alone

Single. Udgivet 26. marts 1968 RCA Victor 47-9600

En påskeudgivelse, som måske ikke klarede sig så godt på hitlisterne, men som indeholdt to fantastiske sange. Elvis fik en grammy nominering for singlen.

 

Your Time Hasn’t Come Yet, Baby / Let Yourself Go

Single. Udgivet 21. maj 1968 RCA Victor 47-9547

Hvis den sidste single var et skridt i den rigtige retning, kan det samme ikke siges om denne udgivelse. Igen blev fremgangen i materialet ødelagt af en soundtrack udgivelse.

 

Speedway

LP. Udgivet 26. maj 1968 RCA Victor LPM/LSP 3989
Side 1
Speedway
There Ain’t Nothing Like A Song
Your Time Hasn’t Come Yet, Baby
Who Are You (Who Am I?)
He’s Your Uncle, Not Your Dad
Let Yourself Go
Side 2
Your Groovy Self (sunget af Nancy Sinatra)
Five Sleepy Heads
Western Union
Mine
Goin’ Home
Suppose

Denne LP kunne kun klare sig til en 83. plads på Billboard-listen, hvilket kun var med til at bekræfte, at film ikke havde den ønskede virkning som i årene tidligere. Dette var første og eneste gang, at en sang af en anden kunstner kom med på et Elvis album. Nancy Sinatra synger nemlig sangen “Your Groovy Self” helt uden Elvis.

 

A Little Less Conversation / Almost In Love

Single. Udgivet 3. september 1968 RCA Victor 47-9610

En single fra soundtracket til filmen “Live A Little, Love A Little”. Sangen “A Little Less Conversation” en klar forbedring i forhold til de almindelige filmsange. Men selvom kvaliteten var bedre, solgte den kun 200.000 eksemplarer.

 

Singer Presents Elvis Singing Flaming Star and Others

LP. Udgivet oktober 1968 RCA Victor PRS 279
Side 1
Flaming Star
Wonderful World
Night Life
All I Needed Was the Rain
Too Much Monkey Business
Side 2
Yellow Rose of Texas/The Eyes Of Texas
She’s A Machine
Do the Vega
Tiger Man

Det var et promotion album, som skulle bruges i reklamen for den kommende TV-special på NBC. Det kunne kun købes i amerikanske “Singer” forretninger. Singer er fabrikant af symaskiner og var hovedsponsor på NBC TV-Specialen.

 

If I Can Dream / Edge of Reality

RCA Victor i november 1968. 47-9670

Single. Udgivet 29. oktober 1968 RCA Victor 47-9670

”If I Can Dream” var sangen, der blev spillet til sidst i den kommende TV-special på NBC, den blev skrevet i sidste øjeblik, mens indspilningerne stod på. Hvis ikke nogen kunne få Elvis til at komme med en politisk kommentar omkring begivenhederne i foråret og sommeren 1968, var dette en måde for ham at kommunikere et stærkt budskab.

 

Elvis – NBC-TV Special

RCA Victor i november 1968. LPM 4088

LP. Udgivet 22. november 1968 RCA Victor LPM 4088
Side 1
Trouble/Guitar Man
Lawdy Miss Clawdy
Baby What You Want Me to Do
Heartbreak Hotel
Hound Dog
All Shook Up
Can’t Help Falling in Love
Jailhouse Rock
Love Me Tender
Side 2
Where Could I Go But to the Lord?
Up Above My Head
Saved
Blue Christmas
One Night
Memories
Nothingville
Big Boss Man
Guitar Man
Little Egypt
Trouble
Guitar Man
If I Can Dream

Tv-showet, som bare blev kaldt ”Elvis”, blev vist i starten af december, men albummet, som skulle følge selve showet, udkom allerede i november, hvilket kan virke som en mærkelig prioritering. Ikke desto mindre viser albummet, at Elvis er tilbage efter i årevis at have indspillet film og tilhørende soundtracks, dog undtagen ”How Great Thou Art” fra året før. Albummet er helt essentielt i Elvis’ karriere.

 

< – Diskografi 1967  Diskografi 1969 ->

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!