Memories / Charro

Single
47-9731

Udgivet 25. februar 1969

Endnu et fremragende nummer fra TV-Specialen fra december.

B-siden var titelnummeret fra den seneste film, som havde præmiere i biograferne nogenlunde på samme tid. En western helt uden en syngende Elvis; det var kun denne titelsang der var med i filmen.


His Hand In Mine / How Great Thou Art

Single
74-0130

Udgivet 25. marts 1969

Årets påske-single var genbrug fra henholdsvis 1960 og ’67. Men coverbilledet var fra TV Specialen fra december.


Elvis Sings Flaming Star

LP
CAS 2304

Udgivet 28. marts 1969

Det var en genudgivelse af albummet, som blev udsendt året før, men denne gang en officiel RCA-udgivelse.

Det var en ny form for udgivelse af en række billige “budget” albums på datterselskabet RCA Camden.

Side 1
Flaming Star
Wonderful World
Night Life
All I Needed Was the Rain
Too Much Monkey Business

Side 2
Yellow Rose of Texas/The Eyes Of Texas
She’s A Machine
Do the Vega
Tiger Man (fra NBC-TV Special)

In the Ghetto / Any Day Now

Single
47-9741

Udgivet 15. april 1969

Denne single var det første håndgribelige resultat af indspilningerne hos American Sound Studios. En single som i den grad fik Elvis tilbage i toppen – dog ikke helt nok til en første plads. Den kom op på Billboards nummer 3.


Med Elvis i studiet – januar/februar 1969

Elvis’ pladeproducer Felton Jarvis mødtes med Elvis på Graceland for at diskutere en kommende session i Nashville senere samme måned. Efter succesen med NBC-specialen i den foregående december måned skulle der indspilles mere materiale. To af Elvis’ venner George Klein og Marty Lacker, som også var til stede, foreslog i stedet, at de skulle indspille i American Sound Studios, der var ejet af Chip Moman og lokaliseret i Memphis.
Chips Moman havde i løbet af de seneste par år haft stor succes med sine studier, og Marty Lacker havde tidligere arbejdet der og havde derfor en god kontakt til Chips Moman. Samtidig kunne Elvis se fordelen i at indspille i Memphis i stedet for at skulle tage turen til Nashville. Felton Jarvis kunne også se gode perspektiver i, at der kom en ny lyd på Elvis’ indspilninger.

Indspilningerne startede den 13. januar og var planlagt til at fortsætte hen over cirka en uge – men Elvis måtte give op efter tre dage på grund af halsbetændelse, og derfor blev der kun indspillet fra den 13. til 16. januar i første omgang. Der blev arbejdet fra kl. 19 om aftenen og frem til cirka kl. 5 om morgenen alle dage med undtagelse af den sidste dag.

Det var første gang i 10 år, at Elvis arbejdede i nye studier i forbindelse med regulære pladeindspilninger og musikerne, som var fast tilknyttet til American, mødte ham med en hvis skepsis – men som aftenen skred frem, måtte de overgive sig til Elvis’ tydelige motivation og entusiasme.

Det første nummer, der blev arbejdet på, var ”Long Black Limousine” et nummer, der først blev indspillet af Vern Stovall i 1961. Allerede ved denne første sang var det tydeligt, at Elvis var motiveret ved at arbejde i de nye omgivelser med et nyt hold musikere og med en fornyet tro på sig selv oven på succesen lidt over en måned tidligere med tv-showet.

Sidste sang denne dag blev ”Wearing’ That Loved On Look”, som blev valgt som åbningsnummeret på ”From Elvis in Memphis”, og med den meget sigende åbningslinje ”I had to leave town for a little while…” blev sangen næsten selvbiografisk. Hvis man lytter til demooplægget, som nok mere kan kaldes en skitse, kan man høre, at musikernes kreativitet løftede sangen op til et nyt niveau. Elvis’ stemme begyndte dog at lyde lidt slidt på grund af den tiltagende halsbetændelse.

En mere voksen og moden Elvis kom til syne med de tre sange, der blev indspillet på denne mandag i januar. Et meget markant skifte fra de overvejende meget velpolerede og lækre kærligheds- og popsange i de tidligere år til en rå rocket lyd, som i høj grad kunne tilskrives musikerne og Chips Moman med hver deres kreative bidrag. Et nødvendigt stilskifte kunne man måske indvende, sammenlignet med hvad der ellers skete på musikscenen i primært USA og England i årerne fra omkring 1966-1971.

Indspilningerne i American Studios var lidt anderledes, idet Chips Moman anså de vokaler, som blev indspillet sammen med bandet som ”arbejdsvokaler”. De blev indspillet primært, så man kunne få et ordentligt instrumentaltrack på bånd; først derefter lagde sangeren sin vokal på.
Det samme gjorde sig gældende med Elvis’ indspilninger. Der blev optaget masser af livevokaler, mens bandet og Elvis eksperimenterede sig frem med sangene, men der blev foretaget en masse efterarbejde med Elvis’ vokaler – en arbejdsmetode, som var radikalt anderledes, som beskrevet i forhold til, hvordan Elvis normalt arbejdede i forhold til både før og efter indspilningerne i American Sound Studios.

Arbejdet i American Sound Studios blev meget frugtbart, da de i løbet af 6 dage i januar og februar fik hele 30 sange færdige – næsten alle af en høj kvalitet både musikalsk og tekstmæssigt.

From Elvis In Memphis

LP
LSP 4155

Udgivet juni 1969

”From Elvis in Memphis” udkom i juni 1969 på LP og blev indspillet i American Sound Studios i januar og februar samme år. Den bliver af mange kritikere omtalt som hans bedste udgivelse i karrieren. En meget voksen Elvis sang fantastiske fortolkninger af forrygende sange med et fantastisk band. 

Pladen starter med en næsten selvbiografisk linje på første nummer ”I had to leave town for a litte while…” og bevæger sig mellem helt nyt materiale til Hank Williams sangen ”I’m Moving On”.

Side 1
Wearin’ That Loved On Look
Only the Strong Survive
I’ll Hold You in My Heart (Till I Can Hold You in My Arms)
Long Black Limousine
It Keeps Right On A-Hurtin’
I’m Movin’ On

Side 2
Power of My Love
Gentle on My Mind
After Loving You
True Love Travels on a Gravel Road
Any Day Now
In the Ghetto

Clean Up Your Own Back Yard / The Fair’s Moving On

Single
47-9747

Udgivet 5. juni 1969

“Clean Up Your Own Back Yard” var igen en af de bedre film sange, som skulle promovere den nyeste film “The Trouble With Girls”.

B-siden var et nummer der var indspillet i American Sound Studios i februar.

Singlen solgte 400.000 eksemplarer.


Suspicious Minds / You’ll Think of Me

Single
47-9747

Udgivet 5. juni 1969

Et af de absolut bedste numre, der kom fra indspilningerne i januar/februar, var “Suspicious Minds”. Sangen fik foretaget de endelige justeringer, mens Elvis spillede i Las Vegas i samme periode. Derfor kan man også på denne sang høre, at der bliver faded ind og ud for at simulere effekten fra koncerterne.

I USA solgte den 1 million eksemplarer, og den toppede på plads 1 på Billboards Hot 100 chart. Det skulle blive Elvis’ sidste nr. 1 hit på denne chart.


Med Elvis på scenen – juli/august 1969

I juli måned påbegyndte Elvis et engagement hos International Hotel i Las Vegas. Det var første gang i 8 år, at han optrådte live i koncertsammenhæng. Med sig havde han et band bestående af musikere primært fra Los Angeles, ligeledes gospelkvartetterne The Imperials og The Sweet Inspirations på kor. Musikerne var alle blevet udvalgt specielt til bandet, og i løbet af juli måned øvede de på det nyopførte hotel for at blive klar til åbningen den 31. juli. 

Den oprindelige plan var at inkludere Elvis’ gamle musikere Scotty Moore, D.J. Fontana og The Jordanaires, men de afslog alle tilbuddet om et månedslangt engagement i Las Vegas af frygt for, at der ikke ville være brug for dem mere, når de vendte tilbage til deres højtlønnede sessions i Nashville.

RCA valgte at køre et mobilt kontrolrum til Vegas, for at optage nogle af koncerterne. Hele 11 komplette koncerter blev optaget på 16 spors bånd. Nogle af sangene blev udgivet på et album allerede i oktober samme år. Resten af optagelserne blev betragtet som “outtakes”, og lå mange år i arkiverne. Omkring 1980 blev der udgivet et par enkelte numre, bl.a. den kendte grine-version af “Are You Lonesome Tonight”. Men vi skal helt op til 1990, før der udgives et helt album (Collector’s Gold CD 3) med det bedste fra disse enestående live-indspilninger. Og først i år 2001 udkommer den første komplette koncert. Næsten alle koncerterne blev udgivet på FTD labelen i løbet af 0’erne. Men der ligger stadig enkelte indspilninger, bl.a. en komplet koncert, der stadig ikke er udgivet her i 2019 – 50 år efter de blev optaget!

From Memphis to Vegas – From Vegas to Memphis

Dobbelt LP
LSP 6020

Udgivet 14. oktober 1969

En hybrid-lp, som kombinerede album nummer to, der kom fra indspilningerne hos American Sound Studios, og et live album, som kom fra Elvis’ tilbagevenden til liveoptrædener i august måned.

Det kan virke en smule mærkeligt, hvorfor man ikke valgte at udsende det som to separate albums fra starten. Det valgte man nemlig først at gøre året efter, hvor begge plader udkom som enkelte LP’er.

Live i Las Vegas:
Side 1

Blue Suede Shoes
Johnny B. Goode
All Shook Up
Are You Lonesome Tonight?
Hound Dog
I Can’t Stop Loving You
My Babe

Side 2
Mystery Train / Tiger Man
Words
In the Ghetto
Suspicious Minds
Can’t Help Falling In Love

Studieindspilninger fra Memphis:
Side 3

Inherit the Wind
This Is the Story
Stranger in My Own Home Town
A Little Bit of Green
And the Grass Won’t Pay No Mind

Side 4
Do You Know Who I Am?
From a Jack to a King
The Fair’s Moving On
You’ll Think of Me
Without Love (There is Nothing)

Don’t Cry Daddy / Rubberneckin’

Single
47-9768

Udgivet november 1969

“Don’t Cry Daddy” var den tredje A-side på en single, som kom fra indspilningerne i Memphis i starten af året. “Rubberneckin'” var også fra disse indspilninger, og kom desuden også med i Elvis’ sidste spillefilm “Change Of Habit”.

Singlen blev en kommerciel succes med 1.2 millioner solgte eksemplarer.