Diskografi

af Christian Rantsén, Allan Tychsen og Peter Krogh

1969

Elvis’ pladeproducer Felton Jarvis mødtes med Elvis på Graceland for at diskutere en kommende session i Nashville senere samme måned. Efter succesen med NBC-specialen i den foregående december måned skulle der indspilles mere materiale. To af Elvis’ venner George Klein og Marty Lacker, som også var til stede, foreslog i stedet, at de skulle indspille i American Sound Studios, der var ejet af Chip Moman og lokaliseret i Memphis.
Chips Moman havde i løbet af de seneste par år haft stor succes med sine studier, og Marty Lacker havde tidligere arbejdet der og havde derfor en god kontakt til Chips Moman. Samtidig kunne Elvis se fordelen i at indspille i Memphis i stedet for at skulle tage turen til Nashville. Felton Jarvis kunne også se gode perspektiver i, at der kom en ny lyd på Elvis’ indspilninger.

Indspilningerne startede den 13. januar og var planlagt til at fortsætte hen over cirka en uge – men Elvis måtte give op efter tre dage på grund af halsbetændelse, og derfor blev der kun indspillet fra den 13. til 16. januar i første omgang. Der blev arbejdet fra kl. 19 om aftenen og frem til cirka kl. 5 om morgenen alle dage med undtagelse af den sidste dag.

Det var første gang i 10 år, at Elvis arbejdede i nye studier i forbindelse med regulære pladeindspilninger og musikerne, som var fast tilknyttet til American, mødte ham med en hvis skepsis – men som aftenen skred frem, måtte de overgive sig til Elvis’ tydelige motivation og entusiasme.

Det første nummer, der blev arbejdet på, var ”Long Black Limousine” et nummer, der først blev indspillet af Vern Stovall i 1961. Allerede ved denne første sang var det tydeligt, at Elvis var motiveret ved at arbejde i de nye omgivelser med et nyt hold musikere og med en fornyet tro på sig selv oven på succesen lidt over en måned tidligere med tv-showet.

Sidste sang denne dag blev ”Wearing’ That Loved On Look”, som blev valgt som åbningsnummeret på ”From Elvis in Memphis”, og med den meget sigende åbningslinje ”I had to leave town for a little while…” blev sangen næsten selvbiografisk. Hvis man lytter til demooplægget, som nok mere kan kaldes en skitse, kan man høre, at musikernes kreativitet løftede sangen op til et nyt niveau. Elvis’ stemme begyndte dog at lyde lidt slidt på grund af den tiltagende halsbetændelse.

En mere voksen og moden Elvis kom til syne med de tre sange, der blev indspillet på denne mandag i januar. Et meget markant skifte fra de overvejende meget velpolerede og lækre kærligheds- og popsange i de tidligere år til en rå rocket lyd, som i høj grad kunne tilskrives musikerne og Chips Moman med hver deres kreative bidrag. Et nødvendigt stilskifte kunne man måske indvende, sammenlignet med hvad der ellers skete på musikscenen i primært USA og England i årerne fra omkring 1966-1971.

Indspilningerne i American Studios var lidt anderledes, idet Chips Moman anså de vokaler, som blev indspillet sammen med bandet som ”arbejdsvokaler”. De blev indspillet primært, så man kunne få et ordentligt instrumentaltrack på bånd; først derefter lagde sangeren sin vokal på.
Det samme gjorde sig gældende med Elvis’ indspilninger. Der blev optaget masser af livevokaler, mens bandet og Elvis eksperimenterede sig frem med sangene, men der blev foretaget en masse efterarbejde med Elvis’ vokaler – en arbejdsmetode, som var radikalt anderledes, som beskrevet i forhold til, hvordan Elvis normalt arbejdede i forhold til både før og efter indspilningerne i American Sound Studios.

Arbejdet i American Sound Studios blev meget frugtbart, da de i løbet af 6 dage i januar og februar fik hele 30 sange færdige – næsten alle af en høj kvalitet både musikalsk og tekstmæssigt.

I juli måned påbegyndte Elvis et engagement hos International Hotel i Las Vegas. Det var første gang i 8 år, at han optrådte live i koncertsammenhæng. Med sig havde han et band bestående af musikere primært fra Los Angeles, ligeledes gospelkvartetterne The Imperials og The Sweet Inspirations på kor. Musikerne var alle blevet udvalgt specielt til bandet, og i løbet af juli måned øvede de på det nyopførte hotel for at blive klar til åbningen den 31. juli. Den oprindelige plan var at inkludere Elvis’ gamle musikere Scotty Moore, D.J. Fontana og The Jordanaires, men de afslog alle tilbuddet om et månedslangt engagement i Las Vegas af frygt for, at der ikke ville være brug for dem mere, når de vendte tilbage til deres højtlønnede sessions i Nashville.
Det ville have været oplagt, hvis RCA havde valgt at indspille nogle af koncerterne fra starten. I stedet valgte de at begynde optagelserne i slutningen af august, hvoraf en del blev udgivet i november måned samme år på en live-lp.

Med nogle meget succesfulde pladeindspilninger, et fantastisk liveengagement i Las Vegas og udsigten til endelig at være sluppet fri af spillefilmskontrakterne, kunne Elvis se tilbage på et utroligt 1969.

Memories / Charro

RCA Victor i februar 1969. 47-9731

Single. Udgivet 25. februar 1969 RCA Victor 47-9731

Det var ikke god koordination mellem RCA og Tom Parker, der prægede denne single. Med en sang fra Tv-Specialen i december og på den anden side en filmsang.

 

His Hand In Mine / How Great Thou Art

Single. Udgivet 25. marts 1969 RCA Victor 74-0130

Det var igen en påskesingle, som de foregående år, uden nogen retning – og med gammelt materiale, der allerede havde været udsendt.

 

Elvis Sings Flaming Star

LP. Udgivet 28. marts 1969 RCA Camden CAS 2304
Side 1
Flaming Star
Wonderful World
Night Life
All I Needed Was the Rain
Too Much Monkey Business
Side 2
Yellow Rose of Texas/The Eyes Of Texas
She’s A Machine
Do the Vega
Tiger Man

Det var en genudgivelse af albummet, som blev udsendt året før, men denne gang en officiel RCA-udgivelse. Det var en ny form for udgivelse af en række billige albums på datterselskabet Camden.

In the Ghetto / Any Day Now

Single. Udgivet 15. april 1969 RCA Victor 47-9741

Denne single var det første håndgribelige resultat af indspilningerne hos American Sound Studios. En single som i den grad fik Elvis tilbage i toppen – dog ikke helt nok til en første plads. Den kom ind på Billboards nummer 3.

 

From Elvis In Memphis

RCA Victor i juni 1969. LSP 4155

LP. Udgivet juni 1969 RCA Victor LSP 4155
Side 1
Wearin’ That Loved On Look
Only the Strong Survive
I’ll Hold You in My Heart (Till I Can Hold You in My Arms)
Long Black Limousine
It Keeps Right On A-Hurtin’
I’m Movin’ On
Side 2
Power of My Love
Gentle on My Mind
After Loving You
True Love Travels on a Gravel Road
Any Day Now
In the Ghetto

”From Elvis in Memphis” udkom i juni 1969 på LP og blev indspillet i American Sound Studios i januar og februar samme år. Den bliver af mange kritikere omtalt som hans bedste udgivelse i karrieren. En meget voksen Elvis sang fantastiske fortolkninger af forrygende sange med et fantastisk band. Pladen starter med en næsten selvbiografisk linje på første nummer ”I had to leave town for a litte while…” og bevæger sig mellem helt nyt materiale til Hank Williams sangen ”I’m Moving On”.

 

Clean Up Your Own Back Yard / The Fair’s Moving On

RCA Victor i juni 1969. 47-9747

Single. Udgivet 5. juni 1969 RCA Victor 47-9747

En single som indeholdt en sang fra indspilningerne i American Sound Studios, men som blev sat sammen med en film-soundtrack sang. Salget gik ikke dårligt med 400.000 solgte eksemplarer.

Suspicious Minds/You’ll Think of Me. Single. Udgivet på RCA Victor i august 1969. 47-9764

Suspicious Minds / You’ll Think of Me

RCA Victor i august 1969. 47-9764

 

Single. Udgivet 26. august 1969 RCA Victor 47-9764

Et af de absolut bedste numre, der kom fra indspilningerne i januar/februar, var “Suspicious Minds”. Sangen fik foretaget de endelige justeringer, mens Elvis spillede i Las Vegas i samme periode. Derfor kan man også på denne sang høre, at der bliver faded ind og ud for at simulere effekten fra koncerterne.


From Memphis to Vegas – From Vegas to Memphis.
LP. Udgivet på RCA Victor i oktober 1969. LSP 6020

From Memphis to Vegas – From Vegas to Memphis

Dobbelt LP. Udgivet 14. oktober 1969 RCA Victor LSP 6020
Side 1
Blue Suede Shoes
Johnny B. Goode
All Shook Up
Are You Lonesome Tonight?
Hound Dog
I Can’t Stop Loving You
My Babe
Side 2
Mystery Train / Tiger Man
Words
In the Ghetto
Suspicious Minds
Can’t Help Falling In Love
Side 3
Inherit the Wind
This Is the Story
Stranger in My Own Home Town
A Little Bit of Green
And the Grass Won’t Pay No Mind
Side 4
Do You Know Who I Am?
From a Jack to a King
The Fair’s Moving On
You’ll Think of Me
Without Love (There is Nothing)

En hybrid-lp, som kombinerede album nummer to, der kom fra indspilningerne hos American Sound Studios, og et live album, som kom fra Elvis’ tilbagevenden til liveoptrædener i august måned. Det kan virke en smule mærkeligt, hvorfor man ikke valgte at udsende det som to separate albums.

 

Don’t Cry Daddy / Rubberneckin’

Single. Udgivet november 1969 RCA Victor 47-9768

“Don’t Cry Daddy” var den tredje A-side på en single, som kom fra indspilningerne i starten af året. Det blev en kommerciel succes med 1.2 millioner solgte eksemplarer.

 

< – Diskografi 1968  Diskografi 1970 ->

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!