Diskografi

af Christian Rantsén, Allan Tychsen og Peter Krogh

1971

“When I was a child, ladies and gentlemen”, I was a dreamer. I read comic books. And I was the hero in the movie. So every dream I ever dreamed has come true a hundred times. I learned very early in life that “without a song, the day would never end; without a song, a man ain’t got a friend, without a song, the road would never bend – without a song”. So I keep singing a song.”

Elvis var stolt, da han blev valgt til at være blandt USA’s 10 mest fremtrædende unge mænd ved en ceremoni d. 16. januar 1971. Det gik da også ganske godt for ham i hvert fald set udefra. Hans albums var tilbage på toppen, og hans kommende engagement i Las Vegas var udsolgt på forhånd. På stort set samme tidspunkt viste familiefotos en idyllisk familie med Priscilla, datteren Lisa Maria og Elvis siddende sammen. Der var dog en vis træthed at spore ved de kommende koncerter i Las Vegas, han var på scenen, selvom hans læge havde frarådet det, da han var syg med influenza. Nogle shows varede ikke længere end en halv time og engagementet var der ikke i samme grad som ved koncerterne i august. Han kom med udfald mod ledelsen på hotellet, en opførsel som man ikke skulle forvente af en mand, som igennem de sidste to år havde haft en enorm succes.

Tom Parker og RCA var simultant i gang med at lægge en plan for året, selvom man stadig havde en mængde materiale til rådighed fra indspilningerne i juni året før. Julealbummet fra 1957 solgte stadig fantastisk godt, og man håbede på at kunne lave en værdig opfølger. Det lykkedes at overtale Elvis, selvom han var tilbageholdende.
Man havde længe forsøgt at få kontrol over hele afregningen i forhold til sangskrivere ved i højere grad at benytte sange fra forlag, som man havde et godt samarbejde med. Det var lettere at lave en aftale på forhånd om deling af indtjeningen end senere, når forlaget vidste, at Elvis havde indspillet sangen.

I marts måned var årets første indspilning planlagt med det efterhånden faste hold musikere, som også var blevet brugt året tidligere. The Nashville Edition var dog kommet til på kor, en gruppe bestående af to kvinder og to mænd – de var blevet valgt på foranledning af Elvis’ ven og hjælper på scenen Charlie Hodge, som mente, at de kunne bringe den rette lyd til materialet, som skulle indspilles. Materialet var ovre i folkmusik-genren med to sange fra gruppen Peter, Paul and Marys repertoire – ”Early Morning Rain” og ”(That’s What You Get) For Lovin’ Me” begge skrevet af Gordon Lightfoot. Elvis var tiltrukket af Peter, Paul and Marys tætte harmonier og deres fortolkninger af blandt andet Bob Dylan og Gordon Lightfoots sange. Elvis havde en overgang midt i 60’erne sunget disse sange hjemme og var på den måde blevet introduceret til henholdsvis Bob Dylan og Gordon Lightfoots univers.
Presset på Elvis var stort, han skulle i gang med at levere tre albums i løbet af året, så starten var ikke den bedste, da han ankom til indspilningerne med en løbende næse og røde øjne.
Fire sange blev indspillet denne aften, selvom Elvis’ form ikke var den bedste. Da aftenen var slut et stykke over midnat, lod Elvis sig indlægge på et lokalt hospital i Nashville for at blive behandlet. Det skulle vise sig at være grøn stær, han havde over de senere år haft problemet i mild udstrækning.

I maj måned var Elvis tilbage igen i Studio B, der var planlagt indspilninger til et kommende julealbum og for at skabe den rette stemning, var studiet dekoreret med et juletræ, hvorunder der lå julegaver pakket ind – desværre kun tomme æsker. Denne gang var det kun sessionmusikere, der var til stede, der var ingen backingsangere og hele sammensætningen var stort set som indspilningerne året før i juni 1970. Det var Felton Jarvis, der håbede på at kunne få indspillet en masse sange hurtigt ved at gøre det hele så enkelt som muligt og ikke mindst med så få nye ansigter som muligt. Derudover ville Felton arbejde på at lægge baggrundsvokaler med videre på efterfølgende. Aftenens første sang ”Miracle Of The Rosary” var en sang, som Elvis havde fået af sangskriveren selv – hvilket var meget usædvanligt – da hele delen omkring udvalget af sange normalt blev kontrolleret hårdt af folkene bag Elvis. Da aftenen var færdig, havde de hele syv sange færdigindspillede, hvilket var et fantastisk resultat. Aftenens højdepunkt blev, da Elvis og gruppen gik i gang med sangen ”Merry Christmas Baby”, som blev en rendyrket blues. Sangen var i virkeligheden kun et første forsøg på en gennemspilning, men alligevel blev det et fantastisk resultat.
Næste dag opstod et mindre problem, idet trommeslageren Jerry Carrigan ikke dukkede op til den aftalte tid. Han var blevet oppe hele natten efter forrige nats indspilninger, hvorefter han var faldet i søvn hen på eftermiddagen. Han havde sat en kedel vand over på komfuret – blot for at vågne op til et hus fyldt med røg og damp. Da han dukkede op til aftenens indspilninger – alt for sent, var han allerede erstattet af en anden trommeslager. Kenneth Buttrey havde overtaget hans plads, men han var ikke nogen ny figur i Elvis-sammenhæng, han havde tidligere medvirket på soundtracket til Harum Scarum i midt 60’erne. Buttrey var en topmusiker, som så absolut var på højde med Jerry Carrigan. Elvis bemærkede det nye ansigt, da han troppede op omkring klokken halv otte med en bemærkning om, at han godt nok havde sagt til Carrigan, at han skulle tabe sig, men ikke så meget igen.

To dage i juni var afsat til at få de sidste sange færdige, så der kunne udsendes et komplet gospelalbum. En enkelt sang Until It’s Time For You To Go” skulle laves om på Elvis’ egen foranledning. Måske gik det en gang imellem også en tand for hurtigt helt generelt, idet musikerne ikke havde tid til at lave ordentlige arrangementer, før de skulle i gang med at indspille. I stedet for, at det grundlæggende musikalske var i orden i studiet, blev der ofte tilføjet ting senere i processen, hvor der kunne lægges ekstra instrumenter og strygere på.
På andendagen var de allerede ved at løbe tør for materiale, men Elvis kom med to gospelsange ”I, John” og ”Bosom of Abraham”, som de kunne indspille, og som ikke krævede det store arbejde fra nogen af de tilstedeværende.
Egentlig skulle de være færdige efter to dage, men Elvis ville gerne have nogle ekstra ting indspillet, så de blev kaldt ind igen på dag tre for at arbejde på ”I’ll Be Home On Christmas Day” igen en genindspilning, som Elvis ville have lavet. ”My Way” var en anden sang, Elvis længe havde villet indspille, men da den var indspillet, kunne det høres alt for tydeligt, at Elvis var træt og i virkeligheden måske ikke så interesseret i sangen alligevel; den blev gemt af vejen og ikke brugt.

 

Elvis Country

RCA Victor i januar 1971. LSP 4460

LP. Udgivet 7. januar 1971 RCA Victor LSP 4460
Side 1
Snowbird
Tomorrow Never Comes
Little Cabin on the Hill
Whole Lotta Shakin’ Goin’ On
Funny How Time Slips Away
I Really Don’t Want to Know
Side 2
There Goes My Everything
It’s Your Baby You Rock It
The Fool
Faded Love
I Washed My Hands in Muddy Water
Make the World Go Away
Brudstykker af ”I Was Born About Ten Thousand Years Ago” kan høres mellem hvert nummer.

Albummet ligger tæt på kategorien konceptalbums, der er en tydelig rød tråd med valget af sange, og som titlen antyder primært country sange.

 

Rags to Riches / Where Did They Go, Lord

Single. Udgivet 23. februar 1971 RCA Victor 47-9980

“Where Did They Go, Lord” ville have været oplagt at have udgivet på albummet “Elvis Country” som udkom måneden tidligere. Den solgte 400.000 eksemplarer.

You’ll Never Walk Alone

RCA Victor i marts 1971. CAL 2472

LP. Udgivet marts 1971 RCA Camden CAL 2472
Side 1
You’ll Never Walk Alone
Who Am I?
Let Us Pray
(There’ll Be) Peace in the Valley
We Call on Him
Side 2
I Believe
It Is No Secret (What God Can Do)
Sing You Children
Take My Hand, Precious Lord

RCA fortsatte med at udsende billige albums, denne gang med en række sange indspillet i perioden 1957 til 1968. Startsalget var på 200.000 enheder.

 

Life / Only Believe

RCA Victor i april 1971. 47-9985

Single. Udgivet 27. april 1971 RCA Victor 47-9985

Elvis havde drømt om at indspille “Only Believe” siden 1960, denne udgave var indspillet i juni måned 1970 og blev udsendt sammen med ”Life”, som var en meget filosofisk sang.

 

Love Letters from Elvis

LP. Udgivet juni 1971 RCA Victor LSP 4530
Side 1
Love Letters
When I’m Over You
If I Were You
Got My Mojo Working
Heart of Rome
Side 2
Only Believe
This Is Our Dance
Cindy, Cindy
I’ll Never Know
It Ain’t No Big Thing (But It’s Growing)
Life

Dette album blev kritiseret for at være en række sange, som blot blev kastet ind på en LP-udgivelse, hvilket ikke var langt fra sandheden. Albummet solgte 300.000 eksemplarer.

 

I’m Leavin’ / Heart of Rome

Single. Udgivet 22. juni 1971 RCA Victor 47-9998

”I’m Leaving” var en sang, som måske fortjente større opmærksomhed, end den fik. Singlen solgte 300.000 eksemplarer.

 

C’mon Everybody

LP. Udgivet juli 1971 RCA Camden CAL 2518
Side 1
C’mon Everybody
Angel
Easy Come, Easy Go
A Whistling Tune
Follow That Dream
Side 2
King Of The Whole Wide World
I’ll Take Love
Today, Tomorrow And Forever
I’m Not The Marrying Kind
This Is Living

En billig udgivelse bestående af filmsange. Strategien kan undre, men det var billigt at sammensætte et album på denne måde. Det solgte omkring 100.000 eksemplarer.

 

The Other Sides – Worldwide Gold Award Hits, Vol. 2

4-LP Box. Udgivet august 1971 RCA Victor LPM 6402
Side 1
Puppet on a String
Witchcraft
Trouble
Poor Boy
I Want to Be Free
Doncha’ Think It’s Time
Young Dreams
Side 2
The Next Step Is Love
You Don’t Have to Say You Love Me
Paralyzed
My Wish Came True
When My Blue Moon Turns to Gold Again
Lonesome Cowboy
Side 3
My Baby Left Me
It Hurts Me
I Need Your Love Tonight
Tell Me Why
Please Don’t Drag That String Around
Young and Beautiful
Side 4
Hot Dog
New Orleans
We’re Gonna Move
Crawfish
King Creole
I Believe in the Man in the Sky
Dixieland Rock
Side 5
The Wonder of You
They Remind Me Too Much of You
Mean Woman Blues
Lonely Man
Any Day Now
Don’t Ask Me Why
Side 6
(Marie’s the Name) His Latest Flame
I Really Don’t Want to Know
(You’re So Square) Baby I Don’t Care
I’ve Lost You
Let Me
Love Me
Side 7
Got a Lot o’ Livin’ to Do
Fame and Fortune
Rip It Up
There Goes My Everything
Lover Doll
One Night
Side 8
Just Tell Her Jim Said Hello
Ask Me
Patch It Up
As Long as I Have You
You’ll Think of Me
Wild in the Country

En opfølger til den første “Worldwide Gold Award Hits”. Den solgte kun 50.000 eksemplarer.

 

Elvis Sings the Wonderful World of Christmas

RCA Victor i november 1971. LSP 4579

LP. Udgivet september 1971 RCA Victor LSP 4579
Side 1
O Come, All Ye Faithful
The First Noel
On a Snowy Christmas Night
Winter Wonderland
The Wonderful World of Christmas
It Won’t Seem Like Christmas (Without You)
Side 2
I’ll Be Home on Christmas Day
If I Get Home On Christmas Day
Holly Leaves and Christmas Trees
Merry Christmas Baby
Silver Bells

14 år efter udgivelsen af Elvis’ oprindelige julealbum, kom en efterfølger. Alle sangene var blevet indspillet i maj måned samme år, i et studie pyntet med juletræ og julegaver.

 

It’s Only Love / The Sound of Your Cry

Single. Udgivet 21. september 1971 RCA Victor 48-1017

To ballader på én single. Selvom begge var gode sange, solgte den ikke nævneværdigt.

 

I Got Lucky

RCA Victor i oktober 1971. CAL 2533

LP. Udgivet oktober 1971 RCA Camden CAL 2533
Side 1
I Got Lucky
What a Wonderful Life
I Need Somebody to Lean On
Yoga Is as Yoga Does
Riding the Rainbow
Side 2
Fools Fall in Love
The Love Machine
Home Is Where the Heart Is
You Gotta Stop
If You Think I Don’t Need You

Endnu et budgetalbum med “gamle” film sange til rækken. Men så længe det solgte minimum 100.000, var der stadig økonomi i at udsende det.

 

Merry Christmas Baby / O Come, All Ye Faithful

Single. Udgivet 9. november 1971 RCA Victor 74-0572

“Merry Christmas Baby” var jam, som i den oprindelige udgave varede over fem minutter. Til denne single udgivelse var den dog skåret ned til tre minutter.

 

< – Diskografi 1970  Diskografi 1972 ->

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!