Frankie & Johnny

Af Henrik Busborg

 

*** (tre af seks EP-stjerner)

 

 

Handlingen er, som beskrevet længere nede, henlagt til 1800-tallets sydlige USA. Konceptet er gennemført – også i valget af sange. Det har ganske naturligt nok udfaset den naturlige mulighed for at bringe rock ‘n’ roll ind i billedet. Til gengæld er filmens musikalske udtryk stilrent og vel nok det tætteste Elvis nogensinde kom på at spille en reel gammeldags Hollywood-musical. Undervejs er der små perler, blandt dem “Beginner’s Luck”, “What Every Woman Lives For” og “Please Don’t Stop Loving Me”, som bestemt er ekstra lyt værd. På uptempo-siden er “Shout It Out” et glimrende nummer, og bluesnummeret “Hard Luck” med en insisterende mundharmonika er også godkendt. “Petunia The Gardener’s Daughter” og det amerikanske medley “Down By The Riverside”/”When The Saints Go Marchin’ In” fungerer til gengæld nok noget bedre på film end på plade.
Omkring Elvis er det op og ned. Harry Morgan er god som Cully. Charmerende Donna Douglas skinner som solen, mens den rødhårede Nancy Kovack ikke når en tidligere rødhårede medskuespillerinde til sokkeholderne. Sue Ane Langdon kommer på forunderlig vis godt ud over kanten.
Elvis selv virker i nogle scener oplagt og godt tilpas, mens der også er øjeblikke, hvor han ligner en, der hellere ville være et helt andet sted.
Tempoet i “Frankie And Johnny” er mere afdæmpet end ellers. Det passer faktisk rigtig fint til tidsperioden. Selvfølgelig bliver der plads til en slåskamp, det kræver læsten jo, men ellers er filmen tro mod sig selv. Selv om tempoet er adstadigt taber “Frankie And Johnny” alligevel pusten lidt mod slutningen. Der er tre fine stjerner til “Frankie And Johnny”.

 

For anden film i træk spiller Elvis en Johnny. Denne gang som en lidt for spilleglad musiker, der arbejder på en hjuldamper på Mississippi floden. De penge, som Johnny tjener, formøbles hurtigere, end de kommer ind, på roulettebordet, terningerne eller ved black jack-dealeren. Med på hjuldamperen er også Johnnys kæreste Frankie (spillet af Donna Douglas). Frankie er dansepige og en del af underholdningen på båden. I et forsøg på at bryde sin uheldsstime opsøger Johnny sammen med vennen (og filmens sidekick) Cully (Harry Morgan) sandsigersken Zolita (Naomi Stevens), der i tebladene forudser, at Johnnys uheld snart vil være slut, da han vil møde en rødhåret pige, som vil bringe ham held. Sandsigersken kan også fortælle, at en lyshåret pige (læs: Frankie) er skyld i hans mangel på held. Og minsandten om en rødhåret pige ikke dukker op på båden – i skikkelse af den selvsikre Nellie Bly (Nancy Kovack) – hjuldamper-chefen Clint Bradens (Anthony Eisley) gamle flamme. Hun sætter for alvor gang i intrigerne og et regulært trekantdrama.


Handlingen var henlagt til 1800-tallet, og løst baseret på sangen “Frankie And Johnny” En sang om en pigen Frankie, der finder sin udkårne, Johnny, i armene på en anden pige og derefter skyder ham. Helt så galt går det nu ikke i filmen, selvom Johnny rent faktisk kommer galt afsted. Heldigvis bliver han reddet af en lykkemedaljon, som Frankie har givet ham. Inden da er et kostumebal endt i et rent forvekslingsdrama, hvor den unge Mitzi (Sue Ane Langdon) er både fuld, dum og uforvarende smart på samme tid, mens Nellie og Frankie rotter sig sammen.
Fred de Cordova var instruktør. Med et solidt 4,5 millioner USD-budget i ryggen var mulighederne for et godt resultat bedre end sædvanligt.

“Frankie and Johnny” havde amerikansk premiere d. 31. marts 1966 i øvrigt i Baton Rouge, Louisiana.

Elvis synger “Come Along”, “Petunia The Gardener’s Daughter” (duet med Donna Douglas), “Chesay” (med Henry Corden og Harry Morgan), “What Every Woman Lives For”, “Frankie And Johnny”, (med Sue Ane Langdon og Donna Douglas), “Look Out Broadway” (med Donna Douglas, Audrey Christie og Harry Morgan), “Beginner’s Luck”, “Down By The Riverside”/”When The Saints Go Marchin’ In”, “Shout It Out”, “Hard Luck”, “Please Don’t Stop Loving Me” og “Everybody Come Aboard”
Sangene er indspillet i Radio Recorders i Hollywood fra 12. til 14. maj 1966.

 

Bonus info:

  • Under titlen “Frankie og Johnny” havde filmen dansk premiere d. 15. juli 1966.
  • Harry Morgan blev senere kendt for sin rolle som Oberst Sherman T. Potter i TV-serien M*A*S*H.
  • “Please Don’t Stop Loving Me” er baseret på vindersangen fra Det Europæiske Melodi Grand Prix 1964, “Non Ho L’Eta” med den italienske sangerinde Gigliola Cinquetti.
  • Danmark deltog samme år med “Sangen Om Dig” sunget af Bjørn Tidmand (niendeplads af de seksten deltagende lande).
  • Sangen “Frankie And Johnny” er indspillet i et utal af versioner. Blandt andet af Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Van Morrison og mange, mange flere.
  • Henry Corden, som i filmen spiller sigøjneren, som synger med på “Chesay” lagde i mange år stemme til tegneseriefiguren Fred Flintstone.
  • LP’en med soundtracket blev udsendt i marts 1966 og nåede en 20. plads på hitlisten.
  • Earl Barton, som også var koreograf for dansescenerne i “Roustabout” og “Harum Scarum”, stod også for dansetrinene i “Frankie And Johnny”.
  • En anden genganger er Wilda Taylor, som dansede sig gennem rollerne som Little Egypt i “Roustabout” og Amethyst i “Harum Scarum”.

Videre til næste film:
Paradise, Hawaiian Style

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!