Indspilningerne af soundtrack

Western Recorders Hollywood

21.-23. Juni 1968

Western Recorders Studio 1 – Hollywood, California

Før indspilningerne af selve showet, skulle der indspilles musik – både til brug i selve programmet, men også til en soundtrack LP. Indspilningerne fandt sted hos Western Recorders på adressen 6000 Sunset Boulevard. Der havde op til indspilningerne været en del diskussioner mellem Steve Binder, Bones Howe og folkene hos NBC, om hvilke studier og ikke mindst hvilke musikere der skulle bruges. 

NBC havde håbet på, at kunne holde omkostningerne nede ved at indspille hos dem selv og bruge deres egne musikere – på den modsatte fløj argumenterede Steve Binder og Bones Howe for, at det ikke ville fungere for Elvis. De endte med at få deres vilje.

Western Recorders Studio 1

The Wrecking Crew

Musikerne der blev hyret var The Wrecking Crew, internt omtalt som ”The Click”, en gruppe uhyre kompetente musikere, som i årene inden også havde arbejdet sammen med Bones Howe omkring indspilninger af The Fifth Dimension og The Association. Men de var i branchen især berømmet for deres arbejde med Dean Martin, The Mama and Papas, Righteous Brothers, Beach Boys, The Byrds, Sonny and Cher og ikke mindst Frank Sinatra. De fleste af musikernes baggrund var indenfor jazz, men efter at musikken skiftede i 50’erne, valgte de fleste at følge med over i de nye musikgenrer – hvis man kunne spille jazz og improvisere, så var rock’n’roll og pop ikke svære at spille.

The Blossoms

The Blossoms blev grundlagt som gruppe i 1954, men den oprindelige navn var ved grundlæggelsen The Dreamers og bestod af seks medlemmer. Gruppen bistod i forbindelse med studiearbejde i årerne efter, da de hurtigt fik et positivt ry som meget alsidige sangere. I 1958 fik gruppen en pladekontrakt med Capital Records, hvor en af cheferne bemærkede deres forskellige hudfarver og mente, at de tilsammen lignede en buket med blomster, hvorefter de fik skiftet deres navn til The Blossoms. Det blev kun til tre singler hos Capital Records, før de forlod selskabet igen.

På daværende tidspunkt skete der et par udskiftninger i gruppen, således at Darlene Love, dengang kaldet Darlene Wright, blev medlem og derudover blev hun også udnævnt som forsanger. Det var en ny konstellation, da gruppen ikke tidligere havde haft en forsanger.

I løbet af 60’erne begyndte det at gå stærkt og de begyndte at komme på hitlisterne og få et navn i branchen – og ender altså med, at være udvalgt til at synge baggrundsvokalerne til showet med Elvis. De er også med under selve indspilningerne til Gospel Medley under showet.

Steve Binder forrest og Elvis ses i baggrunden. I Western Recorders Studio 1

Det første nummer man arbejder på er ”Nothingville” den 20. juni, hvor det er ret tydeligt allerede her at arrangementerne er gennemarbejdede og klar. Bones Howe, der fungerer som både teknikker og producer

sætter indspilningen i gang da han proklamerer ”Guitar Man’s Evil – section 1 – take 1”.
Selve sangene er ikke alle komplette, men bliver indspillet, så de kan blive klippet sammen til hele sektioner der fungerer i forhold til hvad der senere skal indspilles på billedsiden. Første gennemløb af sangen er dog mislykket, da Elvis kommer bagud i forhold til musikerne – på trods af et forsøg på at indhente, bliver det skævt. De ender med at lave 10 forsøg, før sangen er i kassen – det står klart, at Elvis er virkelig motiveret og som altid er han bedst, når han er sammen med nye musikere og en anelse presset.
Hernæst arbejder man på ”Let Yourself Go” – den bliver optaget i to dele, som skal anvendes til en ”bordel” scene som skal optages. ”Big Boss Man” bliver også optaget som en del af en sektion, der skal sættes sammen. Det sidste nummer man arbejder på, på denne første dag er ”It Hurts Me”.

Der havde været overvejelser omkring hvorvidt man skulle lave et segment, hvor nogle af Elvis’ filmsange kunne blive fremhævet. Arbejdet i studiet viste dog på et tidligt tidspunkt, at det ville være en dum idé, så sange som ”Cotton Candy Land” og ”How Would You Like To Be” fra filmen ”It Happened At The Worlds Fair” blev droppet.

På dag to, den 21. juni, arbejdede man på 4 sange hvor man starter med ”Guitar Man”, hvor backing tracket skal bruges til at indspille en live vokal ved live showet.

Over de tre dage i juni er det meget tydeligt, at Elvis arbejder allerbedst når han er sammen med nye musikere og hvor han skal bevise sit værd. 

Gennemgang af "If I Can Dream" sammen med guitaristerne Tommy Tedesco og Michael Deasy i Western Recorders den 23. juni 1968

Sange indspillet

Fra 20. til 23. juni får man indspillet nedenstående liste med sange, som skal bruges i TV-showet.

Nothingville
Let Yourself Go
Big Boss Man
It Hurts Me
Guitar Man (evil/live)
Little Egypt
Trouble (efter karate/live)
Where Could I Go But To The Lord
Up Above My Head
Saved
Trouble (åbning)
Guitar Man (åbning)
If I Can Dream
Memories
A Little Less Conversation

Western Recorders den 23. juni 1968

Indspilningsholdet

Producer : Steve Binder
Tekniker: Bones Howe

Musikere

Guitar: Tommy Tedesco
Guitar: Michael Deasy
Guitar: Alvin Casey
Bas/Keyboard: Larry Knechtal
Bas: Charles Berghofer
Trommer: Hal Blaine
Piano: Don Randi
Percussion: John Cyr
Percussion: Elliot Franks
Bongoer: Frank DeVito
Mundharmonica: Tommy Morgan
Keyboard: Bob Alberti
Keyboard: Tommy Wolfe

Orkester

Dirigent: Billy Goldenberg
Arrangører: William Goldenberg / Jack Elliot
Violiner: Leonard Atkins; Leonard Malarsky; Sidney Sharp; Thelma Beach; Marvin Limonick; Joseph Stepansky; Alexander Murray; Ambrose Russo.
Celloer: Eleanor Saltkin; Paul Bergstrom; Christine Walevska; Emmett Sargeant; Richard Noel; Frank Rosolino; Ernest Tack
Trækbasuner: Francis Howard
Trumpeter: Oliver Mitchell; John Audino; Manny Stevens; Anthony Terran
Saxofoner: Anthony Ortega; Peter Christlies; John Kelso; Gene Cipriano
Valthorn: Dick Perrisi; William Hinshaw

Vokaler

The Blossoms: Darlene Love; Jean King; Fanita James
Julie Rinker; B.J. Baker; Frank Howren; Bill Lee; Gene Merlino
Thurl Ravenscroft; Bill Brown; Joe Eich; Elaine Black; Dean Parker;
Jack Gruberman; Sally Stevens; Jackie Ward; Ronald Hicklin; Tom Bahler; Mitch Gordon

Western Recorders den 23. juni 1968
error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!