EPiC – Elvis Presley in Concert af Baz Luhrmann



Af Christian Rantsén

På denne side kan du læse mere om Baz Luhrmanns film EPiC: Elvis Presley in Concert. Du vil nedenfor kunne læse Baz’ egne ord om projektet, ligesom du vil kunne se billeder og små “teaserfilm” for projektet nedenfor.Vi ved dog, at indholdet vil være materiale fra “That’s The Way It Is”, “On Tour” og Elvis’ optræden på Hawaii i 1957. Alt lyd og billede skulle være restaureret til 2025-standard.

I forberedelsen af projektet var Jerry Schilling og Elvis Presley Enterprises’ Joel Weinshanker inviteret til Burbank, Californien for at se alle de digitaliserede film igennem. I denne fase vidste man ikke, hvem der endeligt skulle have mulighed for at lave en ny dokumentarfilm, baseret på materialet. Baz Luhrmann var det oplagte bud, da han allerede havde lavet spillefilmen “Elvis”. En anden der meldte sig på banen i forhold til at få lov til at producere den nye dokumentar var Martin Scorsese, der faktisk havde arbejdet på den oprindelige udgave af “Elvis On Tour” i 1972 med at redigere filmen. Filmen tilblivelse er finansieret af Sony.

Baz Luhrmann vender tilbage til emnet for sin mest dristige film – Elvis fra 2022 – med den ekstraordinære EPiC: Elvis Presley in Concert. Filmen består af nyligt opdagede arkivoptagelser optaget i begyndelsen af den berømte kunstners ophold i Las Vegas. Oprindeligt planlagt til at vare et par uger på International Hotel, var engagementet i 1969 chokerende lukrativt og kom til at strække sig over syv år.

Filmen er brilliant sammensat med en aficionados entusiasme og følsomhed og skifter mellem prøver, hvor Elvis er munter, hårdtarbejdende – endda fjollet – og liveoptrædener, der varierer fra kraftfulde og storslåede til forhastede. Der er øjeblikke, hvor han ikke kan følge med i de halsbrækkende arrangementer og mister pusten. (Han var booket til at lave mindst to shows de fleste dage.) Blandt de mest bemærkelsesværdige er “Poke Salad Annie” og “Burning Love”, en hit han indspillede i begyndelsen af 1972. Der er også klip fra en hær af begejstrede berømtheder, der deltager i showene, og et tilbageblik til Presleys rejse fra skandaløs hip-shaker til showbiz-ikon.

Fokus er på Presleys musikalske kunnen og hans interaktioner med bandmedlemmer og sangere. Det der afsløres, er hans dybe viden om gospel-, blues- og country og hans instinktive følelse for at finde de bedste arrangementer og tempo til sine sange. Dette er måske den mest gribende beretning om Presley til dato.

Udgivelsedato: Havde premiere på TIFF – Toronto International Film Festival – 6. september 2025. Derudover var der på festivalen visninger d. 7., 8. og 13. september.
Europæisk visning: Zürich Film Festival – 25. september til 5. oktober. Visningerne er den 26. september, 1. oktober og 4. oktober.
Biografvisning i resten af verden: Formentlig først i 2026, ifølge Elvis Presley Enterprises’ Joel Weinshanker.  Baz Lurhmann har “teaset” at biografvisninger kommer over hele verden i starten af 2026. Ifølge det amerikanske medie Variety 31. oktober 2025 har Schuyler Weiss, som er med til at producere Baz Luhrmanns næste film “Joan of Arc”, at “EPiC” kommer ud internationalt i biografer i slutningen af februar 2026.
Øvrige distributionskanaler: Universal og Neon har købt rettighederne til distribution af EPiC. Neon har distributionen i USA mens Universal står får den internationale distribution.
Sony-udgivelse af evt. soundtrack: Status ukendt
Spilletid: 1 time og 36 minutter (96 minutter)
Bluray-udgivelse: Ukendt – men EPE’s Joel Weinshanker ser meget gerne en udvidet blurayudgivelse da er er mange hundrede timers film, primært fra
“That’s The Way It Is” og “Elvis On Tour” der er blevet digitaliseret.

Instruktør: Baz Luhrmann
Redigering: Jonathan Redmond
Producenter: Tom Mackay, Richard Story, Krista Wegener, Jonathan Redmond, Catherine Martin, Baz Luhrmann, Jeremy Castro, Schuyler Weiss, Matthew Gross,Colin Smeeton
Produktionsselskaber: Sony Music Vision, Authentic Studios, Bazmark
Distribution: Sony Music Vision
Internationalt salg: Sony Music Vision
USA salg: Sony Music Vision

Baz Luhrmann er kendt som instruktøren for film som “Strictly Ballroom”, “Romeo + Juliet”, “Moulin Rouge!”, “Australia”, “The Great Gatsby” og spillefilmen “Elvis” fra 2022.

Læs mere om EPiC-filmen nedenfor og se klip fra filmen.

EPiC: Elvis Presley in Concert er en co-produktion mellem Luhrmanns produktionsselskab Bazmark og Authentic Studios. Sidstnævnte er ejet af Authentic Brands Group, som ejer varemærket Elvis Presley.

Baz Luhrmann vision for filmprojektet EPiC:

“Da vi lavede filmen “ELVIS” begyndte vi at lede efter ikke-set materiale fra den ikoniske film “That’s The Way It Is” og “Elvis on Tour”. Til at begynde med var tanken, at vi muligvis ville kunne bruge noget af det ubrugte materiale (hvis vi kunne finde det) og bruge det i spillefilmen med Austin Butler. Jeg havde et hold af researchere, som gik ind i Warner Bros. filmarkiver som ligger i nogle saltminer og det mest fantastiske var, at vi faktisk fandt 68 bokse med filmnegativer, ligeså vel som 8 mm film.

Det har taget os to år, at restaurere filmene til en kvalitet, som aldrig er blevet set før og mit team har også hjulpet med at genskabe lyden fra alle mulige kilder. En af de store fund har været, at finde Elvis tale som sit liv og karriere. Det var dette som gav inspirationen til EPiC: Elvis Presley in Concert. Det er ikke en dokumentar, det er heller ikke en koncertfilm.

Elvis tager os på en rejse gennem hans liv igennem aldrig sete film med ikoniske optrædener der aldrig har været præsenteret på denne måde, fra 1970 i Las Vegas til turne i 1972 og enddda også fantastiske øjeblikke fra hans optræden på Hawaii i 1957 iklædt hans guldjakke.

Vigtigst af alt, så vil Elvis synge og fortælle om sit liv i første-person gennem et musikalsk prisme.”

De tekniske detaljer:

Af Erik Christian Thrane

Grundlæggende ved vi, at kildematerialet er optaget på henholdsvis 8, 16 og 35 mm film. Man kan groft opdele de tre formater som:

· 8 mm amatørformat (bl.a. Hawaii 1957)

· 16 mm dokumentar- og TV-format (Elvis On Tour)

· 35 mm pro spillefilmsformat (Elvis’ spillefilm og TTWII)

Det er dog også fremme, at der indgår optagelser på 8 mm fra TTWII. De optagelser blev formentlig blot lavet som forberedelser og ikke med henblik på udgivelse, da det er et amatør-format.

Men hvad er det, der gør forskellen?

Der er en række faktorer; herunder selve filmkvaliteten og belysningen. Men helt grundlæggende handler det om filmnegativets størrelse/opløsning.

Hvis vi kigger på størrelserne af negativerne i Super-varianterne af de tre formater, så måler de:

· S8: 4,01 X 5,8 mm

· S16: 7,41 X 12,52

· S35: 18,66 X 24,89

S16-negativet har således et areal/opløsning, der er 4 gange så høj som amatørformatet S8. Tilsvarende har S35 en opløsning, der er 5 gange så høj som S16. Og endelig har S35 en opløsning, der er 20 gange højere end S8!

Det er derfor ikke overraskende, at materialet fra Elvis’ spillefilm og TTWII optaget på det professionelle 35 mm vil tage sig bedst ud på den store skærm. Jeg forventer, at det rent faktisk kommer til at se helt fantastisk ud irestaureret udgave!

Men man må ikke forkaste 16 mm. Det kan der også komme fine film ud af. Ja, 16 mm vil alt andet lige være mere grynet end 35 mm. Det gælder særligt på en stor biografskærm. Men det er som udgangspunkt et respektabelt format ikke mindst, hvis vi blot ser det på fx en 50-tommers skærm.

Vores egen Matador er et godt eksempel på en god restaurering af materiale på 16 mm. Der er opløsningen blevet så god, at man fx kan se, at skuespillerne er sminkede, og at trappestenen, som Daniel sidder på blot er en del af en kulisse lavet af malet træ.

Flere prisvindende film er da også filmet på 16 mm gennem tiderne. Jeg kan fx nævne “Black Swan” fra 2010, der vandt flere Oscars, og ja, “Elvis On Tour”, der vandt en Golden Globe.

Så jeg forventer, at materialet fra EOT generelt også kommer til at se rigtig godt ud – bedre end nogensinde. Men der kan da være sekvenser, der måske lider lidt under håndholdte kameraer og/eller manglende belysning.

Hvad angår optagelserne på 8 mm, så må vi selvfølgelig være forberedt på ret grynede optagelser, som ikke er i tidssvarende kommerciel kvalitet. Men vi vil selvfølgelig æde de sekvenser råt alligevel, når de ikke findes I bedre kvalitet. Det mest spændende i den sammenhæng er de rapporterede sekvenser fra TTWII. De kan være bedre, end man typisk ser, da de trods alt er lavet af et professionelt filmhold, med professionelt udstyr og måske endda professionel belysning.

Lille trailer – klik på Play for at se klippet

De første indtryk

Af Erik Christian Thrane

Så har jeg været i biffen i Toronto og set EPIC. Jeg vender tilbage med en decideret anmeldelse, når jeg har set den yderligere et par gange. Men hermed en kort konklusion…

Baz Luhrmann har ikke blot restaureret en masse gamle filmstrimler med Elvis…. Med EPiC restaurerer og genetablerer Baz Luhrmann RESPEKTEN for Elvis som et gudsbenådet talent, en hårdtarbejdende kunstner, en fantastisk sanger, et karismatisk sexsymbol, en mand med tro og sjæl og en person, der gav sit publikum ALT, hvad han havde i sig, så det til sidst trak ham selv med ud over scenekanten…

EPiC fejer således al kitsch, impersonatere, talking heads og imaget af Elvis som en overvægtig refrænsager i halloween-kosuteme helt af banen. Stjernen får lov at lyse!

Jeg var en smule skeptisk på forhånd. Men jeg blev hurtigt revet med i det fyrværkeri, der i et hastigt tempo fejede hen over skærmen. Jeg fik gåsehud og rystede faktisk over hele kroppen, da den var slut.

EPiC er FILMEN! om Elvis med hans egne ord og hans egen musik. Det bedste audiovisuelle produkt, vi har fået siden TTWII Special Edition – og dermed det bedste med Elvis på skærmen i et kvart århundrede. Et kvart århundrede!!!

Man sidder tilbage med en smag i munden efter mere – flere komplette performances fra TTWII og EOT. Men EPiC rammer efter min vurdering plet i forhold til et bredt publikum, der forhåbentlig også får smag for mere. 

Sange i filmen:

Also Sprach Zarathustra
That’s Alright
Yesterday
Hound Dog
Blue Suede Shoes
Let Yourself Go
Little Sister
Can’t Help Falling In Love
Are you Lonesome Tonight
Edge of Reality
What’d I Say
Ghost Riders In the Sky
I Shall Be Released
American Trilogy
Burning Love
You’re the Devil in Disguise
Never Been To Spain
Blue Moon
I Washed My Hands in Muddy Water
How Great Thou Art
Nearer My God To Thee
Baby Let’s Play House (instrumental)
Don’t Be Cruel
In the Ghetto
Walk A Mile In My Shoes
I’m Yours
Polk Salad Annie
Suspicious Minds
I Can’t Stop Loving You
When It’s My Time (med Elvis og Bill Baize)
Bridge Over Troubled Water
Oh Happy Day
For the Good Times
Stranger In My Own Home Town
Love Me
Twenty Days and Twenty Nights
Always On My Mind
I, John
Big Hunk O’ Love
Girls, Girls, Girls
Animal Instict
Jailhouse Rock
Change of Habit
Alla en el Rancho Grande
You’re Wearin’ That Loved On Look
Kentucky Rain
I Got A Feelin’ In My Body
Don’t Fly Away (Mashup af Suspicious Minds og Any Day Now)

Anmeldelse af EPiC


Af Erik Christian Thrane

OVERORDNET

Filmen fokuserer på Elvis’ comeback til scenen i 1969 og tiden derefter som sanger, musiker og scenekunstner. Da der ikke findes klip fra 1969 er filmen primært baseret på optagelser fra TTWII og sekundært EOT. Derudover anvendes talrige klip fra andre kilder og begivenheder. Men der er IKKE inkluderet nogen optagelser fra fx ’68 TV Special, Aloha eller In Concert.

Hele filmen er bygget op om, at Elvis fortæller sin EGEN historie via forskellige interviews. En hel del af Elvis egen fortælling hører man hen over diverse billeder, da kun lyden er indspillet. I andre tilfælde ser man også levende billeder fra fx pressekonferencerne fra Houston (1970) og New York (1972).

INTRODUKTION

Før vi kommer til filmens egentlige fokus, er der en forhistorie på cirka 20 minutter ud af den samlede spilletid på 96 minutter. Den introduktion kan igen opdeles i 2-3 dele.

Grundlæggende indledning

Filmen starter med et kort mashup/montage, hvor der indgår nogle strofer af ”Can’t Help Falling In Love”, ”Also Sprach Zarathustra” og ”American Trilogy”. Sidstnævnte er med billeder fra Hampton Roads. Man hører her Elvis sige, at han vil fortælle sin side af historien…

50’erne

Den egentlige forhistorie starter med en montage af bl.a. Hawaii 1957, Elvis’ screentest fra 1956, nogle velkendte klip fra Texas i 1955 og ”Baby Let’s Play House” fra TV. Der er lagt ekstra instrumentering sidstnævnte nummer på for at give en større WOW-oplevelse af, hvordan Elvis brød gennem ”lydmuren”, hvilket jeg godt forstår i forhold til et nutidigt publikum. Der skal lidt ekstra tryk på!

Elvis fortæller om de tre første film, som han lavede, som vi også ser klip fra. Der kommer også lidt af ”Hound Dog” fra TV og den velkendte politifilm, ”Hy Gardner Calling” med mere.

Hæren

Som overgang til 60’erne ser vi Elvis indkaldt til hæren og hjemsendt igen.

Hollywood

Vi ser en montage af forskellige klip, hvordan filmenes kvalitet faldt støt og de blev direkte pinlige for ham at deltage i. Der er bl.a. klip fra ”Blue Hawaii”, ”G.I. Blues”, ”Fun In Acapulco”, ”Viva Las Vegas”, ”Double Trouble”, ”Tickle Me”, ”Stay Away Joe” og ”Charro”.

Elvis fortæller, hvor skuffet han var over udviklingen, og at han endte med at skulle synge til en hund, hvilket illustreres med drømmescenen med ”Edge of Reality” fra ”Live A Little, Love A Little”.

Elvis fortæller, at han ønskede forandring. Men der kom ikke forandring. Så måtte han selv skabe den, og det var så det han gjorde!

FOKUS

Dermed kommer vi så til filmens egentlig fokus med Elvis’ comeback til scenen i 1969, som der desværre ikke er optagelser fra. Så der anvendes primært optagelser fra TTWII og sekundært EOT.

Prøver hos MGM

Vi hører lidt af den remixede udgave af ”I Got A Feeling In Body” hen over nogle billeder, indtil vi ser Elvis under prøver hos MGM i 1970. Vi får små klip af ”Stranger In a Crowd”, ”A Fool Such as I”, ”What’d I Say”, ”I Was the One”, ”You Don’t have to Say You Love Me”, ”Ghost Riders in the Sky”, ”Alla en el Ranch Grande” og ”Runaway” mens Elvis fortæller om de forskellige musikalske indflydelser lige fra opera til mexikansk musik.

Vi ser og hører yderligere en hel del af ”Yesterday” og ”Something”.

Las Vegas

Til toner fra ”Little Egypt” og ”I went and bought myself a ticket….” skifter scenen nu til åbningen i Las Vegas, hvor vi ser forberedelser samt ankomst af almindelige koncertgængere og kendisser som Juliet Prowse og Cary Grant.

Vi ser derefter Elvis bag scenen i et klip, som vi ikke tidligere har set, hvor han taler med en af medlemmerne fra fra Imperials og beder Charlie om at få guitaren, som han så står og stemmer lidt på. Super fedt klip!

Trommehvirvlerne starter. Til et virkeligt stort lydtryk med masser af trommer, bas og dynamik samt publikums reaktion, går Elvis på scenen i én stor eksplosion! Til musikken af ”That’s Alright” synger Elvis først et par ord af ”Love Me Tender” for sjov men giver så nummeret hele armen med den rigtige tekst. Wham-bang-thank-you-mam – det rocker!!!!

Musikalske indflydelser

På pressekonferencen i Houston fortæller Elvis om musikalske indflydelser, hvilket leder over i ”Tiger Man”, som vi stort set se komplet. Der er igen tryk på. Dernæst får vi ”Hound Dog” fra 1970, der bliver klippet med optræden på Ed Sullivan Show.

Polk Salad – 1. højdepunkt

”Polk Salad Annie” indgår i en montage, der er klippet sammen af mindst to forskellige prøver fra hhv. MGM og the International samt tre koncerter fra 1970. Det er både lyd og billeder fra de forskellige fremførelser. Der er en lang intro, hvor Elvis bl.a. synger ”get a litlle morphine…” i stedet for ”just a little polk salad”….. Det undrede mig lidt, at man har valgt at inkludere referencen til lægeordineret narkotikum. Men det er vel for at indikere, hvordan det endte med at gå…

Tempoet stiger, og både lyd og billede understøtter den eksplosion, som nummeret ender i. Det er uden tvivl det første store højdepunkt i filmen!

Så får vi en hel del af ”You’ve Lost that Loving Feeling” og Elvis nede blandt publikum til tonerne af ”Wearin’ that Loved On Look”. En pige hiver i frynserne af hans tøj, og han prøver at få hende til at slippe.

Elvis fortæller, hvordan han faktisk dumpede i musik i skolen og vi hører ham sige, at hans far aldrig ”saw a guitar player that was worth a damn…”. Det leder op til ”Little Sister/Get Back”, hvor Elvis sidder med guitar på en stol. Det er (næsten) komplet og super fedt klip!

Elvis og kræftsyg pige

Så kommer der en sørgelig sekvens, for de af os, der forstår konteksten. Man ser den 8-årige pige, Denise Sanchez, der var dødeligt syg af kræft og, som havde fået amputeret det ene ben og hoften, humpe Elvis i møde i 1972. Hun får en autograf og et kys. Det bliver ikke fortalt, at pigen var uhelbredeligt syg, og det går meget hurtigt – sikkert hen over hovedet på det meste af publikum. Men når man kender konteksten, så forstår man instruktørens valg af at lade Elvis synge strofer af Bob Dylans ”I Shall Be Released” hen over de billeder. Det efterlader en klump i halsen…

Burning Love

Stemningen skifter så betragteligt med en montage af ”Burning Love” baseret på udgaven med RPO og talrige klip fra prøver, i studiet og på scenen. Der er desværre alt for mange klip af Elvis der løber op og ned af scenen i min optik. Det havde passet bedre med flere klip, hvor man rent faktisk ser ham synge sangen tilsat nogle fede karatespark og moves. Men sådan er det ikke. Det er lidt en forspildt chance til endnu et højdepunkt og evt. et klip, der kunne bruges til at promovere filmen. For ”Burning Love” er jo et hit, der går rent ind hos de fleste – også ikke-fans.

Col. Parker

Elvis taler om, hvordan Parker husker ALT. Vi ser også Elvis gøre lidt nar af ham, hvor Elvis holder hans stok og siger ”Me Col. Parker…” Temaet understøttes bl.a. af strofer af ”Devil in Disguise” og meget lidt flatterende billeder/vinkler af Parker i slow motion. Parker får rent ud sagt får kniven af Baz Luhrmann, og det kan jeg ikke fortænke ham i. Elvis erkender også, at han intet ved om, hvilken procentdel han måtte få af souvenir-salg, og det antydes, at han bliver snydt, hvilket han jo også blev. Elvis fortæller også om, at han ønskede at optræde i udlandet.

Elvis på scenen

Elvis’ uopfyldte ambition om bl.a. at give koncerter i Europa understreges med ”Never Been to Spain” fra Hampton Roads i en noget nær komplet udgave.

Dernæst er der et kort klip af Elvis i rødt tøj, der ligger på scenen i Richmond, inden vi ser og hører ”Love Me” i en montage fra Hampton Roads (hvor Elvis tager en BH på hovedet), Ed Sullivan og Elvis på stolen i 1970.

Moderens død

Elvis fortæller om sorgen ved at miste sin mor. Det afsluttes med ordene ”…and how I miss her…” fra ”Twenty Days and Twnety Nights”.

Elvis som perfektionistisk kunstner

Vi ser Elvis instruere sin dirigent, Joe Guercio, hvordan slutningen skal laves på et nummer. Vi ser og hører det meste af”I Can’t Stop Loving You”. Elvis giver også instruktioner om, hvordan lyset skal sættes af Lamar Fike, så det passer til musikken. Med andre ord får vi indtryk af en kunstner, der er 100% involveret i at levere den bedst mulige forestilling til sit publikum.

Så ser vi nogle hidtil ikke udgivne klip fra Elvis suite på the International, hvor bl.a. Felton Jarvis og flere medlemmer af ”Memphis-mafiaen” er til stede. Elvis beder Charlie om at kigge ind i kameraet med hans ”crystal clear look”, hvorefter Charlie laver en stereotyp parodi på et homoseksuelt udtryk, hvor han blinker med det ene øje.

Dernæst følger det meste af ”Are You Lonesome Tonight”, hvor Elvis igen sidder på stolen i 1970. Den reciterede sekvens mangler, og jeg antager, at den er klippet ud.

Igen er her noget, der sikkert går hen over hovedet på de fleste. Men vi ved jo, at Elvis og Charlie flere gange lavede en parodi af AYLT på scenen, hvor Charlie spillede op til Elvis med ovennævnte look. Og jeg antager, at der er derfor, de to klip er sat sammen her…

Den store kærlighed

Elvis taler på bagkant af AYLT lidt om at finde kærligheden, hvilket leder over til ”Always On My Mind”. Der får vi en montage, der minder om den vi kender fra ”This is Elvis” og ”The Great Performances”. Der er dog den forskel, at vi først ser klip af Elvis og Anita Wood (!) i en bil, inden der kommer klip med Priscilla og fokus sætte sind på Lisa som en meget lille pige, der stavrer rundt…

Desværre er der pillet (unødigt) ved musikken til AOMM, og vi får den heller ikke i fuld længde. Det er som ved ”Burning Love” en forspildt mulighed i min optik.

Gospel

Gospel-temaet indledes med ”Oh Happy Day”, som der er indspillet ny musik til, hvilket kun (nogle) fans vil lægge mærke til. Der er fuldt tryk på, og det er et fedt klip! Så følger en gospel-montage indrammet af ”How Great Thou Art” i begge ender samt ”When It’s My time (med Bill Baize) ”I, John” og ”Nearer My God to Thee”.

Elvis på scenen (igen)

Tempo og genre skifter med en montage af ”Big Hunk O’ Love” bl.a. fra Greensboro og Las Vegas 1970. Derefter følger en tilsvarende montage af prøver og Elvis på scenen i Hampton Roads med ”Bridge Over Troubled Waters”.

Elvis’ sociale bevidsthed

Næste mini-tema er den socialt bevidste Elvis, hvilket indledes med ”In The Ghetto” til billeder af Elvis på scenen men med vokalen fra studieindspilningen (så vidt jeg kunne høre) og ny/remixet musik. Det er en unødig bearbejdning, synes jeg…

Vi hører Elvis læse digtet ”Men With Broken Hearts”, inden vi får ”Walk A Mile in My Shoes” i en komplet (?) udgave.

Suspicious Minds – 2. højdepunkt

Det andet højdepunkt i filmen er uden tvivl ”Suspicious Minds”. Elvis giver alt, hvad han har i sig, og hans optræden slutter med den velkendte sitren/rysten med skuldrene og armen, der ryger i vejret. Ja, det ikke bare et klimaks i filmen men vel egentlig også en illustration af en anden form for klimaks…. Man ser i øvrigt en masse klip forskellige steder i filmen af kvindelige fans i ren ekstase….

The final curtain

Det lakker nu mod enden på filmen, og vi ser Elvis bag scenen efter koncerten bl.a. sammen med Sammy Davis og Cary Grant. En anden sort kunster, som jeg ikke lige genkendte, siger til Elvis: ”You did all my moves…”

Filmen runder af som den startede med en sekvens af ”American Trilogy”, hvor Elvis synger: ”…so hush litte baby, don’t you cry, you know your daddy’s bound to die….” Man hører desuden noget af den reciterede del af ”Are You Lonesome Tonight”. Denne sekvens vil nok bringe en klump i halsen på mange fans.

Men inden det er helt slut, får vi en (næsten?) komplet udgave af ”Can’t Help Falling in Love”. Tæppet går ned, og en barmfager platinblond dame når lige at springe op på scenen under tæppet. Vi ser efterfølgende Elvis og blondinen bag scenen, og det forekommer mig, at der var et iscenesat stunt, sådan som hun opfører sig. Elvis går med gutterne ind i elevatoren, og dørene lukker symbolsk i slow motion…

Vi ser en tekst på skærmen om, at Elvis gav næsten 1100 koncerter i perioden 1969-1977, og så hører vi et digt skrevet og læst af Bono.

Som et sidste virkningsfuldt element hører vi Elvis sige (fra AYLT): ”Do you miss me?”

Ja, vi gør!

Hele filmen foregår i et hæsblæsende tempo, hvor der som regel klippes mellem det ene og det andet så hurtigt, at det kan være svært at følge med. Lyd og billede er generelt i rigtig god restaureret kvalitet! Enkelte klip fra TWWII er dog overraskende grynede og overmættede i farven. EOT står derimod flot i betragtning af, at optagelserne “kun” er foretaget på 16 mm.

Lyden er helt fantastisk og dynamisk, da man er gået tilbage til originale multisporsbånd og vist lige også har dubbet lidt nyt kor og blæsere på her og der – måske også bas og trommer. Men det generer sjældent. Jeg kan faktisk godt forstå, at instruktøren har lagt vægt på at kommunikere, hvordan det havde lydt, hvis optagelserne havde været lavet perfekt dengang. Og det lyder fedt!

Kun enkelte steder ”fuskes” der dog unødigt med den originale lyd/udtryk, hvilket jeg har givet eksempler på og kritiseret ovenfor.

Det gælder mange sange, at der ofte bliver talt ind over dem, eller at vi får kun en større eller mindre stump. Jeg forstår fx godt virkningen med stumperne af ”American Trilogy” i start og slut. Men den komplette og virkningsfulde udgave mangler altså. Et af Elvis allerbedste numre fra TTWII, ”I Just Can’t Help Believin’”, glimrer desværre også fuldstændig ved dens fravær. Den blev som bekendt klippet ud af TTWII Special Edition og heller ikke her kom den så. Øv!

Men det er uden tvivl instruktørens bevidste valg at fortælle historien i et højt og moderne tempo, der kan appellere til yngre generationer.

Nogle af de unge mennesker, som jeg talte med ved fremvisningerne, gav dog udtryk for, at det dog går rigeligt stærkt – især med forhistorien – hvis man ikke kender historien om Elvis i forvejen. En af dem nævnte, at man nok som minimum bør have set Baz Luhrmanns film ”Elvis” som forberedelse. Det er jeg enig i. Enten skal man have set den, læst en bog eller på anden måde have fået en introduktion. Ellers er tempoet rigeligt højt.

Man kunne måske have indsat et par skærmbilleder hist og her med nogle korte tekster, der giver en kort indledning til de forskellige afsnit og temaer. Men det har Baz Luhrmann altså grundlæggende fravalgt – lige bortset fra en titel her og der.