FTD udgivelser

DENNE SIDE ER UNDER OPBYGNING

af Allan Tychsen

FTD – en introduktion

Bootleg udgivelser, som er udgivelser af Elvis’ musik af et selskab der ikke ejer rettighederne, havde været på markedet helt siden 70’erne. De kan også kaldes piratudgivelser eller det lidt pænere Import udgivelser. Op gennem 90’erne eksploderede mængden af de ulovlige udgivelser fuldstændigt. Med den meget billigere produktion af CD’er, fremfor LP-plader, var det nu meget nemmere for bootleggers at få udgivet materialet. I 1996 mener man at der blev udgivet helt op imod 200 bootleg CD’er kun med Elvis. Det var primært soundboard optagelser fra koncerterne op gennem 70’erne.

En soundboard optagelse er lyden fra mixerpulten der bliver optaget på typisk et almindeligt kassettebånd. En del af disse bånd var simpelthen stjålet fra RCA’s arkiver, men mange af dem var også bånd, der dengang blev givet til nye musikere, der skulle forberede sig til at spille med i Elvis’ show. Nogle af lydteknikerne gav også kopier til venner og familie.

Efter at Elvis producer Ernst Jørgensen havde set de enorme salgstal for disse bootleg CD’er, overbeviste han RCA/BMG (som pladeselskabet hed før Sony overtog det) om at de skulle lave et collectors label, hvor man selv kunne udgive alt dette materiale, som fans tydeligvis havde en stor interesse i at købe. Primært for at komme alle disse ulovlige udgivelser til livs. Det nye koncept skulle også være limiteret til kun at kunne købes gennem fanklubber, og ikke i almindelige butikker. Hermed blev det også attraktivt for fanklubberne at støtte op om projektet, og man håbede at det kunne reducere produktionen og salget af bootleg CD’er væsentligt.

I 1998 startede BMG med at lave en stor razzia mod fanklubber i hele Europa, for at konfiskere alle bootleg CD’erne. Hermed kunne man, I samarbejde med fanklubberne, starte på en frisk og lovlig udgivelse af Elvis materiale fra arkiverne. Både ukendte outtakes, soundboard optagelser af koncerter, men også professionelt optagede koncerter, som BMG ikke mente havde nogen plads i deres mainstream katalog, kunne nu udgives i bedst mulige lydkvalitet eksklusivt til Elvis fans.

Ernst Jørgensens nye collectors label startede i sommeren 1999 og kom til at hedde Follow That Dream – i Elvis verdenen også kendt som blot FTD.

Herunder finder du en oversigt over alle FTD udgivelser til dags dato.

Flyer som den engelske fanklub udsendte i 1999 om det spændende nye projekt.

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!