Standing Room Only

– albummet der aldrig blev udsendt

Af Christian Rantsén. Layout og supplerende nørde-info af Allan Tychsen

Felton Jarvis, Elvis’ pladeproducer, indspillede en række sange i forbindelse med Las Vegas-engagementet i februar; dog kunne mange af dem ikke bruges umiddelbart, da der var problemer med at erhverve rettighederne til, at kunne udsende dem på plade. En ny spillefilm, som skulle afdække Elvis’ turné i april, var under forberedelse og i den forbindelse indspillede man en række sange i RCA’s Los Angeles studier til brug på både singler og et nyt album der skulle udsendes i forbindelse med filmen.

Coverart til det oprindelige album

Separate Ways

Det var i slutningen af marts måned og Elvis’ liveband, med undtagelse af bassist Jerry Scheff, havde indfundet sig i Studie C på Sunset Boulevard 6363. Jerry Scheff var optaget af andre opgaver og til lejligheden havde man hyret Emory Gordy til at hjælpe med indspilningerne. 

Denne mandags indspilninger startede kl. 19 og i løbet af aften og natten, frem til kl. 03:00, blev tre sange færdige. Den første sang de arbejder på denne aften er ”Separate Ways”, som er blevet bragt til indspilningerne af Red West. De første takes er med Charlie Hodge på harmonivokal, men det bliver hurtigt droppet igen. Der blev indspillet hele 25 takes af sangen, inden man blev enige om at beholde take 21 som den endelige master. Arrangementet er dog nogenlunde på plads allerede fra de første takes, det er kun et spørgsmål om at justere lidt på pianospillet og holde sig for øje om tempoet er korrekt ”What am I doing Ronnie, rushing tempo or?”, henvendt til trommeslager Ronnie Tutt da de når til take 12, til hvilket han svarer ”It’s alright”. Det det trettende take er Elvis fokuseret og man kan høre, at han koncentrerer sig om at få teksten på plads sammen med toneringen. Han fejler dog en linje, mens han kommenterer ”Shit”, mens Felton Jarvis igennem højttaleranlægget fra kontrolrummet siger ”OK”, mens han ruller hurtigt videre og annoncerer ”13 – we’re rolling”. Take 21 bliver det take man beholder som master, men dog først efter at have optaget et par ekstra takes, med take 25 som et komplet take, for kun at vende tilbage til det forrige komplette take som det man beholder.

RCA's Studio C, Hollywood den 30. marts 1972

For The Good Times

”For The Good Times” var en sang skrevet af Kris Kristoffersen, som var på hans debutalbum fra 1970, en ballade der igen kredsede om tabt kærlighed, men uden de store musikalske udfordringer for bandet, som spillede sig let igennem fire takes, hvoraf de tre af dem var komplette – men uden de lækre musikalske krydderier som de var i stand til. “For The Good Times” blev udgivet i en live version på Madison Square Garden albummet. Mens denne studieindspilning lå i arkiverne helt frem til 1995, hvor den blev udgivet på boks settet “Walk A Mile In My Shoes – The Essential 70’s Masters”.

RCA's Studio A, Hollywood den 31. marts 1972

Where Do I Go From Here

“Where Do I Go From Here” var en sang skrevet i 1971 af Paul Williams, som i Elvis’ version blev krydret med masser af synkoperede rytmer, som gav musikerne rig mulighed for at udfolde sig. De enkelte bandmedlemmer fik rig lejlighed til at udfolde deres talenter, især Ronnie Tutt fik mulighed for at udfolde sig på trommerne og ved take fem hænger arrangementet fint sammen med et meget fint highhat spil på trommerne og en fin vokal fra Elvis, men sangen falder dog sammen til sidst uden at et komplet take kommer i kassen, hvortil Elvis lige når at sige ”Sorry”, inden optagelsen slutter. Take 6 starter med en rigtig god vokal fra Elvis, perfekt spil fra alle bandmedlemmer og med rosende ord fra Felton Jarvis, som afslutter med ”Good, let’s listen to it”. ”Hold that last take”, siger Elvis som bemærkning efter bandet må have lyttet optagelsen igennem. ”It was a good rhytm track”, en måske lidt usædvanlig bemærkning fra Elvis, som enten bare godt kunne lide hvad han hørte – eller havde i tankerne, at han kunne overdubbe sin vokal – noget som han ellers ikke havde praktiseret i større stil siden indspilningerne hos American Sound i starten af ’69. Take 7 bliver en hurtigt omgang, da Elvis er forkert på den i forhold til Ronnie Tutt, så Felton kalder hurtigt et take 8, som ender med at blive masteren. Klokken er blevet omkring 3 om natten og dagens indspilninger slutter med tre færdige sange.

RCA's Studio C, Hollywood den 30. marts 1972

Burning Love

Den efterfølgende aften starter indspilningerne kl. 19 og kører frem til klokken 4 næste morgen, hvor der bliver arbejdet på ”Burning Love”, som aftenens første sang. Et tydeligt skifte fra første aften, som havde kredset omkring tabt kærlighed havde ”Burning Love”, som titlen antyder, fokus på intens, brændende kærlighed. Emory Gordy kan høre arbejde på den legendariske bas i starten af take 2, til gengæld opstår et teknisk problem, så hans bas forsvinder i løbet af indspilningen. I begyndelsen af indspilningen af take 3 bliver der snakket mellem bandmedlemmerne om nogle ændringer, som umiddelbart ikke kan høres – andet end Glen D. Hardin svarer: ”OK, I don’t care”. Guitarerne bliver hævet lidt mere frem i mixet, Glen spiller pianoet lidt mere agressivt og Emory Gordys bas bliver nedtonet en lille smule. Aftenens anden sang er ”Fool”, som bliver indspillet i bare to takes, som begge var komplette – og med det, sluttede aftenens indspilninger.

Fool

Aftenens anden sang er ”Fool”, som bliver indspillet i bare to takes, som begge var komplette – og med det, sluttede aftenens indspilninger.

RCA's Studio C, Hollywood den 30. marts 1972

Always On My Mind

29. marts bliver sidste dag med studieindspilninger og gruppen mødes igen kl. 19. Denne aften er det også sange om tabt kærlighed der er omdrejningspunktet med sangen ”Always On My Mind”, take 1 endte med at blive masteren, selvom fire takes blev indspillet. Elvis kan høres synge en linje fra ”A Hundred Years From Now”, umiddelbart før de starter optagelsen af take 2. Take 2 er komplet, men der var lidt udfordringer med Elvis vokal teknisk, fordi Elvis indspillede med en håndholdt mikrofon, så vokalen varierer i lydstyrke og bærer præg af, at mikrofonen kom for tæt på ansigtet. Felton Jarvis afbryder da han mener de har nok med sin sædvanlige bemærkning ”It’s A Gas”. Take 3 er interessant, da Elvis tydeligvis synger lidt mere let og vokalen er lidt mere trukket i baggrunden, hvor det sidste take af sangen er indspillet efter samme mønster. I alt blev fire komplette takes indspillet, men ”Always On My Mind” blev en af de sjældne lejligheder, hvor man beholdt 1. take som det endelige mastertake.

It’s A Matter Of Time

”Always On My Mind” blev efterfulgt af en indspilning af ”It’s A Matter Of Time”, hvor Felton annoncerer ”We’re rolling, it’s 1”, men de når dog ikke mange takter af sangen før Elvis stopper og siger ”Poppin’ in the head”, med reference til de hovedtelefoner han har på og det samme problem opstår, da de går i gang med take 2, hvor Elvis kommenterer ”Something is breaking up in the headphones”, Felton svarer tilbage ”Let me check”, afbryder optagelsen og da de fortsætter, men bliver afbrudt igen af Elvis som kommenterer ”Did your headphone go out?”. Take 3 kører fint indtil Elvis synger forkert, ”She’ll see my very”, i stedet for ”again”, siger ”Goddammit” og griner. ”How did it fit in there?”, siger Elvis drillende og de starter take 4, som er komplet – mens det endelige take 5 bliver masteren.

Besøg også vores store "Elvis On Tour" tema her på siden

Alt hvad du kunne ønske dig at vide om Elvis' sidste film fra 1972

I april, mens turnéen er i gang, benytter Felton Jarvis muligheden for at indspille ved en række shows 9., 10, 11., 14 og 18 april, formentlig for at have materiale nok til at fylde LP’en ud – hvilket også giver god mening, hvis det skal være en LP som skal følge som soundtrack til filmen.

Den 27. april starter det efterfølgende arbejde på at få masterne klar til udgivelse, Felton Jarvis står for at producere ”Burning Love” og ”Always On My Mind” færdige. Sangskriveren bag ”Burning Love”, Dennis Linde, er med i Studio B, hvor han lægger guitar på indspilningen; til stede er også Jerry Carrigan som lægger percussion på sangen. På ”Always On My Mind” lægges guitar og steel guitar på, spillet af henholdsvis Chip Young og Weldon Myrick. Arbejdet med at gøre alle indspilningerne fra marts færdige er dog ikke færdigt og fortsætter den 8. maj i RCAs studier i Los Angeles hvor Glen D. Hardin forestår arbejdet med at lægge strygere på nogle af sangene. Det er Glen selv der har skrevet arrangementerne og står som leder af indspilningerne denne dag, hvor der bliver lagt strygere på sangene ”For The Good Times”, ”Always On My Mind”, ”Where Do I Go From Here”, ”Fool”, ”Separate Ways”, ”It’s A Matter Of Time” og ” I’ll Take You Home Again Kathleen”. Arrangementet til ”Always On My Mind” bliver ikke brugt, mens arrangementet til ”Separate Ways” ender med at blive brugt delvist.

Fotograferet af fans i lufthavnen i Fort Worth, Texas den 18. juni 1972

Albummet får angivet et nummer, LSP-4762, og der bliver arbejdet på en udgivelse – også på kassette og 8-track, som var et populært format i 70’erne. I mellemtiden kommer et nyt større projekt op, som endda også bliver udgivet ”indenom” da Elvis i juni måned optræder med fire koncerter i New York i Madison Square Garden – ved denne lejlighed bliver et par af koncerterne indspillet og en af den bliver udsendt samme måned med titlen ”As Recorded At Madison Square Garden”. ”Standing Room Only” bliver dermed skubbet yderligere fra august til oktober – hvor der også kommer et projekt i vejen, ”Aloha From Hawaii”, som oprindeligt skulle være sendt i november 1972. ”Standing Room Only” går fra at være et aktivt projekt til at blive definitivt lagt på hylden og albummet ser aldrig lysets dag i Elvis’ levetid. Først i 2009 udgav ”Follow That Dream” lablen albummet, som man tror det kunne have taget sig ud.

Det blev kun til syv studiemasters i 1972 og tre reelle indspilningsdage i studiet, resten af årets indspilninger var liveindspilninger. Det var starten på et symptom, hvor det blev stadig sværere at få Elvis i studiet for at indspille. Fra marts 1972 skal der gå frem til juli det kommende år, før Elvis igen indspiller i et pladestudie.

Indspilningerne den 27 - 30. marts 1972

RCA Studio C – Hollywood, California
Producer: Felton Jarvis
Engineer: Al Pachucki / Rick Ruggieri

Sange der blev indspillet:
Den 27./28. marts kl. 19:00 – 3:00:
Separate Ways 
For The Good Times
Where Do I Go From Here?
Den 28./29. marts kl. 19:00 – 4:00:
Burning Love
Fool
Den 29./30. marts kl. 19:00 – 1:00:
Always On My Mind
It’s A Matter Of Time

Musikere: 
Guitar: James Burton 
Guitar: Charlie Hodge
Guitar: John Wilkinson
Guitar: Joe Esposito
Trommer: Ronnie Tutt
Klaver: Glen D. Hardin
Bas: Emory Gordy

Kor:
JD Sumner & The Stamps Quartet: Bill Baize, Ed Enoch, Donnie Sumner og Richard Sterban

Udgivelserne

En oversigt over hvor sangene fik deres debut udgivelser i USA, hensholdsvis på single og LP.
De er naturligvis genudgivet utallige gange på et hav af forskellige udgivelser.

Du kan også dykke ned i hele Elvis’ enorme diskografi lige her. (åbner i ny fane)

Burning Love / It’s A Matter Of Time

Single – 74-0789
Udgivet 1. august 1972

Singlen klarede sig rigtig godt og toppede på en 2. plads på Billboard-listen.

Burning Love and Hits from His Movies

LP – CAS 2595
Udgivet oktober 1972

Et budget album fra RCA Camden med filmsange fra 60’erne. Dog var der denne gang den markante forskel, at sangene fra den nyeste single også var med på dette album. Det var noget helt nyt at udgive ny-indspillede numre på budget plader.

Side 1
Burning Love
Tender Feeling
Am I Ready
Tonight Is So Right for Love
Guadalajara

Side 2
It’s a Matter of Time
No More
Santa Lucia
We’ll Be Together
I Love Only One Girl

Separate Ways

LP – CAS 2611
Udgivet december 1972

Det tredje budget album på bare seks måneder, og som ved sidste udgivelse, valgte man at inkludere sangene fra den seneste single. De resterende sange var denne gang dog ikke kun film-sange, men en blanding af numre fra 60’erne og 50’erne. Alt havde dog været udgivet før.

Denne solgte 300.000 eksemplarer, hvilket var noget bedre end de forrige budget plader.

Side 1
Separate Ways
Sentimental Me
In My Way
I Met Her Today
What Now, What Next, Where To?

Side 2
Always on My Mind
I Slipped, I Stumbled, I Fell
It Is So Strange
Forget Me Never
Old Shep

Fool / Steamroller Blues

Single – 74-0910
Udgivet 13. marts 1973

“Fool” var fra det kommende album, selvom man reklamerede for “Separate Ways” albummet på coveret.

“Steamroller Blues” skulle promovere “Aloha” albummet, og sangen var også fra selve showet.

Elvis (“Fool” Album)

LP – APL1 0283
Udgivet juli 1973

Dette album var sammensat af indspilninger fra de seneste par år, som man ikke havde fået udsendt endnu. Fra 1972 indspilningerne får “Fool” sin album debut, og “Where Do I Go From Here?” ser dagens lys.

Side 1
Fool
Where Do I Go from Here?
Love Me, Love the Life I Lead
It’s Still Here
It’s Impossible

Side 2
(That’s What You Get) For Lovin’ Me
Padre
I’ll Take You Home Again, Kathleen
I Will Be True
Don’t Think Twice, It’s All Right

Walk A Mile In My Shoes – The Essential 70’s Masters

Studie indspilningen af “For The Good Times” blev først udgivet i 1995 på “70’er boksen”, som den kaldes.

Standing Room Only

2CD udgivet af FTD/Sony i 2009

FTD’s udgivelse af albummet, som det kunne have taget sig ud. Som bonus indeholder albummet også outtakes af studieindspilningerne fra 1972.

CD 1
Det planagte album fra 1972:
Separate Ways – Never Been To Spain (live) – You Gave Me A Mountain (live) – For The Good Times – Fool – The Impossible Dream (live) – Burning Love – Always On My Mind – It’s A Matter Of Time – It’s Over (live) – It’s Impossible (live) – Where Do I Go From Here – An American Trilogy (live)
Bonus sange:
Little Sister / Get Back (live) – All Shook Up (live) – (Let Me Be Your) Teddy Bear / Don’t Be Cruel (live) – Hound Dog (live) – A Big Hunk O’ Love (live)

CD 2
Studio outtakes:
Always On My Mind (take 2) – Where Do I Go From Here (take 2) – Separate Ways (takes 1, 2, 3, 4, 5, 11, 12, 13, 20 & 21-undubbed master) – For The Good Times (takes 1-2) – Burning Love (take 2) – Where Do I Go From Here (takes 3-5) – Always On My Mind (take 3) – Fool (take 1) – Where Do I Go From Here (take 6) – It’s A Matter Of Time (takes 1-4) – For The Good Times (take 3) – Always On My Mind (take 4) – Burning Love (takes 3-4) – Separate Ways (takes 22-25) – Where Do I Go From Here (takes 7 & 8-undubbed master)

Standing Room Only (Vinyl)

2LP udgivet af FTD/Sony i 2009

Eneste gang at albummet er udgivet på vinyl.

LP 1 – Det planagte album fra 1972
Side 1:
Separate Ways – Never Been To Spain (live) – You Gave Me A Mountain (live) – Fool – The Impossible Dream (live) – Burning Love
Side 2:
Always On My Mind – It’s A Matter Of Time – It’s Over (live) – It’s Impossible (live) – Where Do I Go From Here – An American Trilogy (live)

LP 2 – Studio outtakes
Side 3:
Always On My Mind (take 2) – Burning Love (takes 3,4) – Separate Ways (takes 1-5, 11-13, 20, 21) – For The Good Times (take 1) – Where Do I Go From Here (take 6)
Side 4:
Fool (take 1) – It’s A Matter Of Time (takes 1-4) – Burning Love (take 2) – For The Good Times (take 3) – Where Do I Go From Here (takes 7,8) – Always On My Mind (take 4)

Billeder fra koncerten i Jacksonville, Florida den. 16. april 1972. Billedet til venstre blev brugt til udkastet til albumcoveret, der senere blev brugt til Madison Square Garden albummet.

Har du læst vores andre temaer?

That's The Way it Is

Alt hvad du kunne ønske dig at vide om denne ikoniske film + meget mere

Elvis On Tour

Alt om indspilningerne til Elvis' sidste biograffilm fra 1972

Aloha From Hawaii

Kom HELE vejen rundt om den store koncert fra Hawaii

Elvis in Concert, CBS 1977

Interview med danske Annett Wolf, om hendes arbejde i forbindelse med optagelserne af Elvis´s sidste TV-show.