Den 12. november 2021 udgav RCA/Sony Legacy Recordings Elvis Back In Nashville. En 4CD-boks og 2LP vinyl, som efterfølger på 2020 udgivelsen From Elvis in Nashville, der præsenterede den længe ventede definitive kronik af Elvis Presleys mytiske 1970-maraton-sessioner.
Den kan du læse alt om ved at klikke her.

Denne nye udgivelse koncentrerer sig om Elvis’ indspilninger i RCA’s Studio B i Nashville i 1971, der viste sig at være hans sidste i Nashville og er en smule oversete i hans karriere. 

De oprindelige indspilninger blev fordelt på julealbummet Elvis Sings the Wonderful World of Christmas fra 1971, det grammy vindende gospelalbum He Touched Me fra 1972, Elvis Now også fra 1972 og Elvis (Fool album) fra 1973. Samt et par numre der kun udkom på singler.

Ligesom dets forgænger, er lyden remixed, med særligt fokus på at fjerne overdubs, så man kan nyde sangene, som de blev indspillet i studiet. Og at høre musikken her et halvt århundrede senere – nu blottet for overdubs – afslører noget af det mest fremragende vokalarbejde i Elvis’ karriere. 

4CD-boksen her indeholder både de nyligt undubbed versioner og en masse outtakes.

2LP udgivelsen indeholder highlights fra både outtakes og de nye undubbed masters. 

Hvad har ikke været udgivet før:

Først og fremmest så er alt på denne udgivelse helt nye mixes. Alle masters er undubbed, dvs at de lyder som da Elvis indspillede dem i studiet. Uden kor, blæsere og strygere der blev tilført senere, som sangene oprindeligt blev udgivet med. Vi får en mere ren lyd, hvor Elvis’ vokal og studiebandet er i centrum.

Aldrig tidligere udgivet er:
The First Time Ever I Saw Your Face (Take 11)
He Touched Me (Take 1)
An Evening Prayer (Take 1)

Desuden er alle masters nye undubbed versioner og alle outtakes er nye mixes.

Hvor kan jeg købe den?

Da dette er en mainstream Sony udgivelse, kan man købe den i alle musikbutikker. Søg efter den bedste pris på nettet. 

Lyt til nogle udspil på YouTube og se en spændende unboxing

Anmeldelse af CD udgivelsen

af Allan Tychsen
Oprindeligt publiceret den 12. november 2021 i 
Facebook gruppen Alt om ELVIS – manden og musikken.

Nogle af Elvis’  kommercielt mest succesfulde indspilninger.

Så kom den endelig – ”Elvis Back In Nashville”, som er en flot efterfølger til sidste års ”From Elvis in Nashville”, der præsenterede den længe ventede definitive kronik af Elvis Presleys mytiske 1970 maraton-sessions. (som du kan læse alt om her)
Hele 82 ”nye” numre fordelt på 4 CD’er er vi Elvis fans blevet forkælet med i dag.

”Elvis Back In Nashville” koncentrerer sig om Elvis’ indspilninger i RCA’s Studio B i Nashville i 1971, der viste sig skulle blive hans sidste indspilninger i Nashville. Indtil nu havde han faktisk indspillet stort set alt ikke-filmmusik i Studio B i Nashville, med enkelte undtagelser. Fremtiden skulle bringe indspilninger i RCA’s Studio C i Hollywood (1972/1975), Stax Studios i Memphis (1973) og til slut hjemme på Graceland (1976).
De oprindelige indspilninger fra 1971 blev fordelt på julealbummet ”Elvis Sings the Wonderful World of Christmas” (1971), Elvis’ tredje og Grammy vindende gospelalbum ”He Touched Me” (1972), ”Elvis Now” (1972) og ”Elvis” (’Fool’ album) (1973), samt et par numre der kun udkom på singler i løbet af 1971 og 72.

Som dens forgænger fra sidste år, er alle numre på ”Elvis Back In Nashville” helt nye remixes, med særligt fokus på at fjerne overdubs, så man kan nyde sangene som de blev indspillet i studiet, blottet for strygere, blæsere og andet der blev tilføjet senere. Men den store forskel på disse indspilninger fra 1971 i forhold til dem fra 1970 er, at Elvis ønskede at have en del af korsangerne med sig i studiet, så de sang sammen med ham. Dette gælder især gospelsangene. Derfor er koret bevaret på en stor del af disse indspilninger, simpelthen fordi det ikke er noget der er tilføjet senere.

Sange som ”(That’s What You Get) For Lovin’ Me”, “Early Mornin’ Rain” og ”We Can Make The Morning”, har indtil nu været lidt oversete perler, med et noget mudret lydbillede, fremstår nu meget flottere i disse nye undubbed versioner. Kris Kristoffersen’ ”Help Me Make It Through The Night” og Buffy Saint-Maries “Until It’s Time For You To Go” bliver meget mere nærværende, og går helt ind under huden i disse nye nøgne udgaver. Endnu et par af mine favoritter er to lidt oversete numre, der oprindeligt kun udkom på single-plader, ”I’m Leavin’” og ”It’s Only Love”, der også kommer meget mere til deres ret nu.

”The First Time Ever I Saw Your Face” var et nummer som der blev arbejdet rigtig meget med, før det blev udgivet på B-siden af ”American Trilogy” singlen i 1972. Først blev det indspillet som en duet med korsanger Ginger Holladay, senere blev hun erstattet af en anden korsanger Temple Riser, for at man til slut valgte helt at droppe duetten, og Elvis indspillede en ny vokal til masteren. Duetterne er aldrig blevet udgivet officielt, men denne undubbed version, med en false start af take 11 som opstart, giver sangen helt nyt liv.

Heller ikke at forglemme er de intime indspilninger af ”It’s Still Here”, ”I Will Be True” og ”I’ll Take You Home Again, Kathleen”, som Elvis efter sigende indspillede ved klaveret i et helt tomt studie, efter alle andre musikere var taget hjem. Kun Felton Jarvis var blevet tilbage og fik optaget det hele på bånd. Det er helt enestående vokalpræstationer af Elvis, kun akkompagneret af sig selv på klaver. Han presser virkelig sig selv til at yde det bedste.

Den uformelle jam version af Bob Dylans ”Don’t Think Twice, It’s All Right” får vi her i en over 9 minutters lang u-klippet version, der blev udgivet i kraftigt reduceret udgave på ”Fool” albummet i 1973. På CD 3 får vi sandelig også den anden (indtil for får år siden ukendte) jam af nummeret på lidt over 11 minutter. ”Merry Christmas Baby”, der også er et impromptu jam, får vi også i en uredigeret version på lidt over 8 minutter.

Men, som Ernst Jørgensen også skriver i bookletten, så bliver overdubs også til tider lavet for at skjule fejl. Dette er tilfældet med ”The First Noel”, hvor man i den nye undubbed udgave tydeligt kan høre at Elvis kæmper med vokalen hen mod sangen afslutning. Det blev godt skjult i den færdige master med tilføjelse af kor, så man kunne lægge Elvis’ vokal lidt i baggrunden.

Indholdet på de første to CD’er er helt nye undubbed og naked udgaver af alle 43 masters indspillet i Nashville i 1971. Ikke helt i den rækkefølge de blev indspillet, men fordelt så CD 2 indeholder gospel og julenumrene og CD 1 indeholder de resterende sange.

De to sidste CD’er indeholder spændende outtakes af de samme numre, og igen har man placeret gospel og julesangene på CD 4, så man nemt kan til- eller fravælge at lytte til jule musik, alt efter hvilken tid på året det er.

Alt er nye remixes, så selvom du har alle disse outtakes på FTD-udgivelser i forvejen, så er lydkvaliteten meget bedre her. Der er endda tre outtakes der aldrig tidligere har været udgivet, heller ikke på bootlegs: The First Time Ever I Saw Your Face (Take 11), He Touched Me (Take 1) og An Evening Prayer (Take 1).

Det er også på de to sidste skiver, at vi finder de herlige uformelle optagelser af ”Lady Madonna”, ”Johnny B. Goode”, ”I Shall Be Released”, ”The Lord’s Prayer” og et par linjer af ”Are You Lonesome Tonight?”, der lå gemt og glemt i arkiverne helt frem til 1995, hvor nogle af dem blev udgivet på 70’er boksen, andre først endnu senere.

Men musikken er jo blot en del af sådan en stor udgivelse. Ikke at forglemme er den imponerende flotte 28-siders booklet, der indeholder en detaljeret artikel af Ernst Mikael Jørgensen om alle studieindspilningerne. Fint suppleret med endnu en stor artikel af David Cantwell, der uddyber det indspillede materiale. Krydret med lækre sjældne billeder, avisudklip og reklamer fra dengang. Det hele pakket ind i en flot boks i samme stil som ”From Elvis in Nashville”

Som Ernst Mikael Jørgensen skriver som afslutning af sin artikel i bookletten (i min oversættelse):
”Fakta er, at disse sessions med tiden blev nogle af de mest kommercielt succesfulde i Elvis’ karriere. De producerede to højt elskede albums, vandt en Grammy og efterlod os med en hel stak indspilninger der ikke fandt et egnet hjem – før nu.”

Med denne flotte udgivelse får vi for første gang nogensinde alle studie masters fra 1971 samlet et sted. Et must for enhver Elvis fan, og måske også for andre musikentusiaster der ønsker at lære mere om Elvis i 1971. Som dens forgænger er det igen Ernst Mikael Jørgensen der har produceret hele herligheden og Matt Ross-Spang der har siddet ved knapperne og mixet og masteret alle numrene.

Den får helt klart topkarakter fra mig. 5 ud af 5 stjerner. KØB DEN!

Da dette er en Sony mainstream udgivelse, der dermed kan købes i alle pladebutikker, og ikke kun gennem fanklubber. 4CD-boksen indeholder alt, både de nyligt undubbed versioner og en masse outtakes – 82 numre i alt. Der er også blevet udgivet en 2LP vinyl, der dog kun indeholder highlights fra de fire CD’er.

Tracklister

Trackliste 4 CD boksen:

CD1 – The Country / Folk Sides:
The First Time Ever I Saw Your Face (Take 11 – 12)
Amazing Grace
Early Mornin’ Rain
(That’s What You Get) For Lovin’ Me
Help Me Make It Through The Night
Until It’s Time For You To Go
Don’t Think Twice, It’s All Right (Unedited Version)

The Piano Recordings:
It’s Still Here
I’ll Take You Home Again Kathleen
I Will Be True

The Pop Sides:
Padre
Fools Rush In (Where Angels Fear To Tread)
My Way (Take 2 – 3 Master)
I’m Leavin’
It’s Only Love
We Can Make The Morning
Love Me, Love The Life I Lead
Until It’s Time For You To Go (Remake)

CD 2 – The Religious Sides:
He Touched Me
I’ve Got Confidence
Seeing Is Believing
He Is My Everything
Bosom Of Abraham
An Evening Prayer
Lead Me, Guide Me
There Is No God But God A Thing Called Love
I, John
Reach Out To Jesus
Put Your Hand In The Hand
Miracle Of The Rosary

The Christmas Sides:
O Come, All Ye Faithful
The First Noel
On A Snowy Christmas Night
Winter Wonderland
The Wonderful World Of Christmas
It Won’t Seem Like Christmas (Without You)
I’ll Be Home On Christmas Day
If I Get Home On Christmas Day
Holly Leaves And Christmas Trees
Merry Christmas Baby (Unedited)
Silver Bells
I’ll Be Home On Christmas Day (Remake)

CD 3 – Outtakes:
It’s Only Love (Take 8 & 9)
Love Me, Love The Life I Lead (Take 5 & 6)
We Can Make The Morning (Master With Backing Vocals)
I’m Leavin’ (Take 1)
Johnny B. Goode (Impromptu Performance)
Padre (Take 1 & 11)
Lady Madonna (Impromptu Performance)
Fools Rush In (Where Angels Fear To Tread) (Take 6)
Are You Lonesome Tonight? (Fragment – Impromptu Performance)
I Will Be True (Take 1 – 2)
It’s Still Here (Take 1 & 3)
Help Me Make It Through The Night (Take 1 – 3)
(That’s What You Get) For Lovin’ Me (Take 1)
Until It’s Time For You To Go (Take 5)
Early Mornin’ Rain (Take 1 &11)
I Shall Be Released (Impromptu Performance)
Don’t Think Twice, It’s All Right (Remake)
Put Your Hand In The Hand (Rehearsal & Take 1)
Amazing Grace (Take 1 – 2)

CD 4 – The Religious Outtakes:
Miracle Of The Rosary (Take 1)
The Lord’s Prayer (Impromptu Performance)
He Touched Me (Take 1 – 2)
I’ve Got Confidence (Take 1)
An Evening Prayer (Take 1 – 2)
Seeing Is Believing (Take 1, 2 & 4)
A Thing Called Love (Take 3)
Reach Out To Jesus (Take 1, 2 & 9)
He Is My Everything (Take 1)
There Is No God But God (Take 1 – 2)
Bosom Of Abraham (Take 2 – 3)

The Christmas Outtakes:
I’ll Be Home On Christmas Day (Take 3)
It Won’t Seem Like Christmas (Without You) (Take 1 & 6)
If I Get Home On Christmas Day (Take 3)
Holly Leaves And Christmas Trees (Take 4)
Silver Bells (Take 1)
I’ll Be Home On Christmas Day (Take 4)
Winter Wonderland (Take 7)
O Come, All Ye Faithful (Take 2)
I’ll Be Home On Christmas Day – remake (Take 1, 4, 5 &10)

 

 

Trackliste 2LP vinyl:

Side A:
I’m Leavin’ (Take 1)
It’s Only Love (Take 9)
We Can Make The Morning (Master With Backing Vocals)
Love Me, Love The Life I Lead (Take 5 & 6)
My Way (Take 3 – Master)

Side B – Country / Folk:
Help Me Make It Through The Night (Take 3)
Early Mornin’ Rain (Take 11)
Until It’s Time For You To Go (Remake)
Lady Madonna (Impromptu Performance)
(That’s What You Get) For Lovin’ Me (Take 1)
I’ll Take You Home Again Kathleen

Side C – Gospel:
Seeing Is Believing
An Evening Prayer (Take 2)
I’ve Got Confidence (Take 1)
Put Your Hand In The Hand
He Touched Me (Take 1 – 2)
Bosom Of Abraham (Take 2 – 3)

Side D – Christmas:
If I Get Home On Christmas Day (Take 3)
I’ll Be Home On Christmas Day (Take 4)
Holly Leaves And Christmas Trees (Take 4)
Merry Christmas Baby (Unedited)

Gracelands webshop kan man desuden købe en eksklusiv udgave i farvet vinyl.

På Spotify kan du lytte til hvad der svarer til 4CD udgaven

Gå ind på selve Spotify, og du finder den komplette udgivelse.

Undubbed master - hvad betyder det?

af Allan Tychsen
Oprindeligt publiceret den 12. november 2020 i Facebook gruppen Alt om ELVIS – manden og musikkenop til udgivelsen af From Elvis In Nashville. Men princippet er det samme med indspilningerne fra 1971 på Elvis Back In Nashville.

Jeg har skrevet denne lille artikel om indspilningsteknikken i 1970, for at forstå hvad indholdet på den kommende ”From Elvis In Nashville” egentlig er. En stor del af jer er formentlig fuldt bevist om hvad det vil sige at en sang er undubbed. Men jeg er sikker på at der også sidder en del der vil have glæde af at få en grundig beskrivelse af hvad det egentlig betyder.

Det at man laver et overdub på en sang, betyder at man tilføjer nogle elementer efter at sangen er indspillet. Det kan fx være kor, blæsere og strygere eller blot lidt ekstra guitarspil. Undubbed betyder i princippet at man fjerner disse overdubs igen.

Allerede i 1960’erne overdubs på enkelte Elvis numre. Men kun i meget lille omfang, da det var en vanskelig proces dengang, fordi man kun havde fire spor tilgængelig at indspille på. Først da Elvis indspillede i American Studio i 1969 gjorde man for alvor brug af overdubs. Her havde man otte spor til rådighed, så der var gode muligheder for at tilføje flere instrumenter efterfølgende.

Da Elvis i juni 1970 vendte tilbage til RCA’s Studio B i Nashville, for at indspille en række nye numre, havde alt udstyr i studiet fået en stor opdatering. Udstyret var opgraderet til at kunne indspille på 16 spors bånd. Så nu kunne producer Felton Jarvis se store muligheder i blot at indspille med Elvis og et rytmeband i studiet, og efterfølgende tilføje kor, blæsere og strygere.

For at forstå processen, er man nødt til at vide, at hvis der ikke er ledige spor på båndet, hvor man kan tilføje instrumenter, bliver man nødt til at lave en kopi af det man allerede har indspillet i studiet, samtidigt med at man indspiller flere instrumenter. Så man i princippet optager det hele på et nyt bånd oven på hinanden. Det giver en forringelse af kvaliteten, da det er sådan med analoge indspilninger at kvaliteten forringes med hver kopi man laver. Med de tilgængelige 16 spor i 1970 burger man kun de 10 første spor til indspilningerne i studiet. Et spor til Elvis’ vokal, et til trommer, et til bas osv. (se detaljer på billederne) Herefter har man 6 ledige spor til overdubs. De enkelte spor kan reguleres via mixerpulten, hvor de har hver deres fader, som man kan justere lydstyrken af hvert enkelt spor med. Det er netop på den måde man kan lave nye mixes på. Ved at justere lydstyrkerne for de forskellige spor anderledes end på de oprindelige udgivelser. Man kan også vælge hvor i lydbilledet indholdet af de enkelte spor skal ligge i det færdige stereomix. Om lyden fra fx en bestemt guitar skal være centreret eller kun skal kunne høres i højre eller venstre side.

I 1970 var det tidens store trend at man lavede en masse overdubs især med kor, blæsere og strygere. Dette var Elvis’ producer Felton Jarvis åbenbart helt vild med, da han efterfølgende sølede indspilningerne ind i netop kor, blæsere og strygere. Enkelte gange forkastede Elvis da også nogle af disse overdubs, som fx blæserne på ”Whole Lot-ta Shakin’ Goin’ On”, der blev fjernet igen før udgivelse.

En undubbed master er derfor den version af sangen som Elvis indspillede i studiet sammen med rytmebandet, før der blev tilført andre instrumenter og kor. Versionerne på den kommende ”From Elvis In Nashville” udgivelse, er blevet til ved at man laver helt nye mixes, hvor man kun bruger de 10 første spor fra de originale bånd, og helt undlader at ”skrue op” for de sidste 6 spor som indeholder alle overdubs.

Det giver en helt anden nærværende stemning på sangene når Elvis’ vokal kommer i centrum, kun ledsaget af rytmebandet i studiet, fremfor at vokalen næsten drukner i mængden af instrumenter på nogle af de originale udgivelser.

Elvis Presley 1971 - de sidste indspilninger i Studio B

Læs også vores tema om Elvis' indspilninger i 1971

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!