Den 20. november 2020 udgav RCA/Sony Legacy Recordings From Elvis In Nashville, en 4CD-boks, der præsenterer den længe ventede definitive kronik af Elvis Presleys mytiske 1970-maraton-sessioner med ‘Nashville Cats’.
Optaget live i RCA’s Studio B i Nashville i et episk forløb på fem dage/nætter i juni 1970 (med en ekstra session den 22. september), kom disse indspilninger til at udgøre kernen i tre af Elvis’ mest succesrige studioalbum udgivelser fra 1970’erne: ”Elvis: That’s The Way It Is”, ”Elvis Country” og ”Love Letters From Elvis”.

For første gang kan master optagelserne fra 1970 i RCA’s Studio B sessions nydes samlet på et enkelt officielt Elvis-album. På ”From Elvis In Nashville” præsenteres Presleys studiospor som de blev indspillet i studiet, uden at de tilføjede overdubs eller orkestrering som på alle tidligere udgivelser. Alle er helt nye mixes udført af den anerkendte ingeniør Matt Ross-Spring.


”From Elvis In Nashville”
 udkommer som en 4CD bokset udgave, hvor de to af CD’erne indeholder outtakes fra 1970-sessionerne. Desuden bliver der udgivet en 2LP vinyl udgave, der indeholder højdepunkter fra disse sessions.

 

Hvad har ikke været udgivet før:

Først og fremmest så er alt på denne udgivelse helt nye mixes. Alle masters er undubbed, dvs at de lyder som da Elvis indspillede dem i studiet. Uden kor, blæsere og strygere der blev tilført senere, som sangene oprindeligt blev udgivet med. Vi får en mere ren lyd, hvor Elvis’ vokal og studiebandet er i centrum.
Det første nummer på CD boksen “Jam (Mystery Train)” har aldrig været udgivet. Af outtakes er det kun take 4 og 5 af “The Next Step Is Love” der aldrig før har været udgivet. Alle andre outtakes har er tidlige udgivet på FTD. Men også disse er helt nye mixes. Se hele tracklisten længere nede på siden.

Hvor kan jeg købe den?

Da dette er en mainstream Sony udgivelse, kan man købe den i alle musikbutikker. Søg efter den bedste pris på nettet. 

Lyt til nogle udspil på YouTube

Anmeldelse af vinyl udgivelsen

af Jess Møller Rasmussen
Oprindeligt publiceret den 20. november 2020 i 
Facebook gruppen Alt om ELVIS – manden og musikken.

Det er ikke mange rigtige RCA albums som ser dagens lys mere, måske ikke unaturligt efter sidste åndedrag blev taget for 43 år.
Jeg har ikke haft de store forventninger til dette album, måske mest fordi jeg havde glemt hvor spændende Elvis trods alt stadigvæk, sådan rent musikalsk var, i året 1970.

Man bemærker med det samme hvor fantastisk disse rå tracks er, vi er som bekendt i en verden uden synge piger og drenge, ingen strygere, ingen Las Vegas fyld, meget mere Elvis, meget mindre kitch.

Re-produktion af disse 22 tracks er fuldstændig vild, det er en næsten magisk oplevelse at sidde foran højtalerne, helt nye detaljer dukker pludselig op i det 50 år gamle materiale fra Juni og September måned 1970, kæmpe respekt til folkene som har siddet bag pulten her i 2020, det er verdensklasse arbejde. At hive enkelte numre ud er næste umuligt, find din egne favoritter.

Artwork er også gennemført fra ende til anden, masser af lækker information på de 4 inner-sleeves, og det hele er naturligvis på en orange RCA label.
Produktet er en udløber af 4 CD boksen af samme navn, hvor meget mere venter.
Jeg er på sin vis rigtig glad for at denne udgivelse ikke endte som en FTD en af slagsen, jeg synes at almindelige musik elskere fortjener at opdage denne udgivelse. Det er muligvis ikke en af de udgivelser som vælter verden, men den viser en Presley som stadigvæk havde noget på hjertet i 1970, man fornemmer en sult og lyst på livet.

Hey hvad skete der lige her, jeg blev lige fan af Elvis i 1970 (igen).

Anmeldelse af CD udgivelsen

af Allan Tychsen
Oprindeligt publiceret den 23. november 2020 i 
Facebook gruppen Alt om ELVIS – manden og musikken.

Selvom Jess allerede har skrevet en udmærket anmeldelse af vinyludgaven af ”From Elvis In Nashville”, så fortjener CD udgaven bestemt sin egen gennemgang. Den store forskel på de to udgaver, er at CD-boksen med sine 4 CD’er indeholder alle 40 masters plus 34 outtakes som bonus numre. På vinyludgivelsen er der blot 22 numre fordelt på 2 LP’er. Man kan sige at vinylen indeholder en slags highlights af CD-udgivelsen. En blanding af de nye masters og outtakes. Så man går altså glip af en enorm stor del, hvis man kun køber vinyludgivelsen. Er man samler af Elvis’ musik, og vil have ”det hele”, er det CD-boksen man skal gå efter.

De to første CD’er indeholder alle 40 masters der blev indspillet i RCA’s Studio B i Nashville i 1970. De 36 af dem over blot få dage i starten af juni og de sidste 4 i september. Det er nogle fantastiske indspilninger, hvor Elvis, både vokal- og humørmæssigt, er helt i top. Det er måske sidste gang han virkelig nyder at indspille i studiet.

Det er første gang at alle disse indspilninger er samlet på én udgivelse. Oprindeligt blev de fleste af sangene udgivet på de tre LP’er ”That’s The Way It Is”, ”Elvis Country” og ”Love Letters From Elvis” i 1971. Og dengang var det topmoderne at sovse sangene ind i blæsere, strygere og kor, før de blev udgivet. ”From Elvis In Nashville” indeholder helt nye mixes af alle numrene, og så har man undladt alle lag af instrumenter og kor der blev lagt på efterfølgende. Disse nye udgaver lyder ligesom da Elvis indspillede dem i studiet. De nye mixes er udført af Matt Ross-Spang, som tidligere bl.a. har mixed ”Way Down In The Jungle Room” udgivelsen. Masteringen er udført af Vic Anesini, som også er et kendt navn indenfor Elvis musikken. Hele herligheden er produceret af danske Ernst Mikael Jørgensen.

De nye undubbed mixes af masterne lyder helt fantastiske. Elvis’ vokal og samspil mellem de blot seks musikere, der var til stede i studiet, kommer virkelig til sin ret nu.

På de sidste to CD’er får vi outtakes af en stor del af numrene. Her kommer vi virkelig med Elvis og bandet i studiet i en ”flue på væggen” oplevelse. For os der har FTD udgaverne af de tre originale albums, er der ikke ret meget nyt at komme efter her. Et par takes af ”The Next Step Is Love” er det eneste der aldrig har været udgivet. Men det er stadig en fornøjelse at lytte til disse outtakes. De kan ikke sammenlignes med FTD’s sessions udgivelser, hvor der kommer 12 takes af samme nummer efter hinanden. Her er der blot 1-2 takes af hvert nummer. Hvor CD 1 og 2 indeholder alle sangene i den rækkefølge de blev indspillet, så har man på CD 3 har samlet pop sangene og CD 4 indeholder country numrene, hvilket giver en anden måde at nyde sangene på.

Et nummer der ALDRIG før har været udgivet, er det allerførste nummer på CD 1: ”Opening Jam (Mystery Train). Det er et instrumentalt nummer som bandet formentlig har spillet som opvarmning før Elvis ankom til studiet. Selvom der står skrevet i noterne at det tidligere har været udgivet på FTD’s ”The Nashville Marathon”, så er det altså ikke sandt. Jeg har aldrig før hørt det. Keith Flynn har også noteret det som et nyt nummer på sin hjemmeside.

Ud over de fire CD’er, så indeholder boksen naturligvis også et hæfte. Hele 28 sider fyldt med spændende information. Ernst Mikael Jørgensen beskriver hvordan det foregik i studiet med fantastiske detaljer. David Cantwell følger op på historien med detaljer omkring musikerne og sangene der blev indspillet. Så er det hele krydret med billeder og spændende udklip fra dengang.

Min konklusion
Det her er vejen at gå, hvis man vil forny Elvis’ indspillede materiale, fremfor fx at tilføje et symfoniorkester, som vi tidligere har måtte lægge ører til. Dette er ikke mindre end en fantastisk flot udgivelse, der for første gang samler Elvis’ studie indspilninger fra 1970, der nok desværre altid vil stå lidt i skyggen af indspilningerne fra 1969.

Men Elvis, og ikke mindst musikerne, fortjener et kæmpe skulderklap for disse numre. Selvom stilarterne stritter mod alle retninger, så formår de næsten at gøre hver sang til et lille mesterværk, ikke mindst med Elvis’ helt unikke og stærke vokal i front.

Som Ernst Jørgensen skriver i hæftet til “From Elvis In Nashville” (i min oversættelse):
”At lytte til disse indspilninger er en rejse med Elvis og bandet ind til kernen af Elvis ‘musikalske univers. Fri for kommercielle forpligtelser og tidens smagsdommere. Dette er i sandhed tids løs musik.”

Jeg håber virkelig at man som Elvis fan finder ud af at indholdet på ”From Elvis in Nashville” er helt nyt, og ikke kan sammenlignes med det hav af ligegyldige bootlegs, som markedet til stadighed overfyldes med. Indholdet på ”From Elvis In Nashville” er lavet med stor respekt og kærlighed for kunstnerne og musikken.

Der er kun tilbage at sige: KØB DEN!

På Spotify kan du lytte til det der svarer til hele 4CD udgivelsen

Undubbed master - hvad betyder det?

af Allan Tychsen
Oprindeligt publiceret den 12. november 2020 i Facebook gruppen Alt om ELVIS – manden og musikken.

Jeg har skrevet denne lille artikel om indspilningsteknikken i 1970, for at forstå hvad indholdet på den kommende ”From Elvis In Nashville” egentlig er. En stor del af jer er formentlig fuldt bevist om hvad det vil sige at en sang er undubbed. Men jeg er sikker på at der også sidder en del der vil have glæde af at få en grundig beskrivelse af hvad det egentlig betyder.

Det at man laver et overdub på en sang, betyder at man tilføjer nogle elementer efter at sangen er indspillet. Det kan fx være kor, blæsere og strygere eller blot lidt ekstra guitarspil. Undubbed betyder i princippet at man fjerner disse overdubs igen.

Allerede i 1960’erne overdubs på enkelte Elvis numre. Men kun i meget lille omfang, da det var en vanskelig proces dengang, fordi man kun havde fire spor tilgængelig at indspille på. Først da Elvis indspillede i American Studio i 1969 gjorde man for alvor brug af overdubs. Her havde man otte spor til rådighed, så der var gode muligheder for at tilføje flere instrumenter efterfølgende.

Da Elvis i juni 1970 vendte tilbage til RCA’s Studio B i Nashville, for at indspille en række nye numre, havde alt udstyr i studiet fået en stor opdatering. Udstyret var opgraderet til at kunne indspille på 16 spors bånd. Så nu kunne producer Felton Jarvis se store muligheder i blot at indspille med Elvis og et rytmeband i studiet, og efterfølgende tilføje kor, blæsere og strygere.

For at forstå processen, er man nødt til at vide, at hvis der ikke er ledige spor på båndet, hvor man kan tilføje instrumenter, bliver man nødt til at lave en kopi af det man allerede har indspillet i studiet, samtidigt med at man indspiller flere instrumenter. Så man i princippet optager det hele på et nyt bånd oven på hinanden. Det giver en forringelse af kvaliteten, da det er sådan med analoge indspilninger at kvaliteten forringes med hver kopi man laver. Med de tilgængelige 16 spor i 1970 burger man kun de 10 første spor til indspilningerne i studiet. Et spor til Elvis’ vokal, et til trommer, et til bas osv. (se detaljer på billederne) Herefter har man 6 ledige spor til overdubs. De enkelte spor kan reguleres via mixerpulten, hvor de har hver deres fader, som man kan justere lydstyrken af hvert enkelt spor med. Det er netop på den måde man kan lave nye mixes på. Ved at justere lydstyrkerne for de forskellige spor anderledes end på de oprindelige udgivelser. Man kan også vælge hvor i lydbilledet indholdet af de enkelte spor skal ligge i det færdige stereomix. Om lyden fra fx en bestemt guitar skal være centreret eller kun skal kunne høres i højre eller venstre side.

I 1970 var det tidens store trend at man lavede en masse overdubs især med kor, blæsere og strygere. Dette var Elvis’ producer Felton Jarvis åbenbart helt vild med, da han efterfølgende sølede indspilningerne ind i netop kor, blæsere og strygere. Enkelte gange forkastede Elvis da også nogle af disse overdubs, som fx blæserne på ”Whole Lot-ta Shakin’ Goin’ On”, der blev fjernet igen før udgivelse.

En undubbed master er derfor den version af sangen som Elvis indspillede i studiet sammen med rytmebandet, før der blev tilført andre instrumenter og kor. Versionerne på den kommende ”From Elvis In Nashville” udgivelse, er blevet til ved at man laver helt nye mixes, hvor man kun bruger de 10 første spor fra de originale bånd, og helt undlader at ”skrue op” for de sidste 6 spor som indeholder alle overdubs.

Det giver en helt anden nærværende stemning på sangene når Elvis’ vokal kommer i centrum, kun ledsaget af rytmebandet i studiet, fremfor at vokalen næsten drukner i mængden af instrumenter på nogle af de originale udgivelser.

Tracklister

Trackliste 4 CD boksen:

Disc 1 – Undubbed Masters
01. Opening Jam (Mystery Train)
02. Twenty Days And Twenty Nights
03. I’ve Lost You
04. I Was Born About Ten Thousand Years Ago
05. The Sound Of Your Cry
06. The Fool
07. A Hundred Years From Now
08. Little Cabin On The Hill
09. Cindy, Cindy
10. Bridge Over Troubled Water
11. How The Web Was Woven
12. Got My Mojo Working/ Keep Your Hands Off Of It
13. It’s Your Baby, You Rock It
14. Stranger In The Crowd
15. I’ll Never Know
16. Mary In The Morning
17. It Ain’t No Big Thing (But It’s Growing)
18. You Don’t Have To Say You Love Me
19. Just Pretend
20. This Is Our Dance
21. Life
22. Heart Of Rome

Disc 2 – Undubbed Masters
01. When I’m Over You
02. I Really Don’t Want To Know
03. Faded Love
04. Tomorrow Never Comes
05. The Next Step Is Love
06. Make The World Go Away
07. Funny How Time Slips Away
08. I Washed My Hands In Muddy Water
09. Love Letters
10. There Goes My Everything
11. If I Were You
12. Only Believe
13. Sylvia
14. Patch It Up
15. Snowbird
16. Where Did They Go, Lord
17. Whole Lot-ta Shakin’ Goin’ On
18. Rags To Riches

Disc 3 – Outtakes
01. Jam 2 (Tiger Man)
02. I’ve Lost You – take 1
03. The Next Step Is Love – takes 3-6
04. You Don’t Have To Say You Love Me – rehearsal
05. Patch It Up – take 1
06. Twenty Days And Twenty Nights – takes 5,6 & 8
07. How The Web Was Woven – take 1
08. Mary In The Morning – takes 3-4
09. Just Pretend – takes 1-2
10. Stranger In The Crowd – takes 1-5
11. Bridge Over Troubled Water – rehearsal, take 1
12. Patch It Up – take 9
13. The Sound Of Your Cry – take 3
14. Where Did They Go, Lord – takes 2-3
15. Rags To Riches – take 2

Disc 4 – Outtakes
01. Jam 3 (I Didn’t Make It On Playing Guitar)
02. Faded Love – rehearsal (country version)
03. The Fool – take 1
04. A Hundred Years From Now – take 1
05. Little Cabin On The Hill – take 1
06. Tomorrow Never Comes – takes 10-11
07. Snowbird – take 1
08. Faded Love – take 3
09. It’s Your Baby, You Rock It – take 3
10. There Goes My Everything – take 1
11. Love Letters – take 1
12. If I Were You– take 5
13. Heart Of Rome – take 1
14. Cindy, Cindy – take 1
15. I’ll Never Know – take 3
16. Sylvia – take 9
17. It Ain’t No Big Thing (But It’s Growing) – takes 1-2
18. Only Believe – take 3
19. Life – take 2

Trackliste 2LP vinyl:
Side A
You Don’t Have To Say You Love Me (Undubbed master)
Mary In The Morning (Takes 3-4)
Stranger In The Crowd (Take 5)
How The Web Was Woven (Take 1)
Got My Mojo Working/Keep Your Hands Off Of It (Undubbed master)
Side B
I’ve Lost You (Take 1)
Patch It Up (Take 1)
Just Pretend (Take 2)
Whole Lot-ta Shakin’ Goin’ On (Undubbed master)
Bridge Over Troubled Water (Rehearsal, Take 1)
Side C
Tomorrow Never Comes (Takes 10-11)
Faded Love (Take 3)
I Really Don’t Want To Know (Undubbed master)
I Was Born About Ten Thousand Years Ago (Undubbed master)
Make The World Go Away (Undubbed master)
Side D
Funny How Time Slips Away (Undubbed master)
Faded Love (Rehearsal – Country version)
The Fool (Undubbed master)
A Hundred Years From Now (Take 1)
Little Cabin On The Hill (Take 1)
There Goes My Everything (Take 1)
I Washed My Hands In Muddy Water (Undubbed master)

Gracelands webshop kan man desuden købe en eksklusiv udgave i farvet vinyl.

Hele Sonys pressemeddelelse (på engelsk)

For November 2020 release, RCA/Legacy Recordings, a division of Sony Music Entertainment, is pleased to announce the forthcoming release of From Elvis In Nashville, a 4CD collection presenting the long-awaited definitive chronicle of Elvis Presley’s mythic 1970 marathon sessions with the ‘Nashville Cats’.

Recorded live in RCA’s Studio B in Nashville over the course of an epic five day/night run in June 1970 (with an additional session on September 22), Elvis’ performances from those sessions formed the core of three of his most successful studio album releases from the 1970s: Elvis: That’s the Way It Is, Elvis Country (I’m 10,000 Years Old) and Love Letters from Elvis.

Now, for the first time, the master recordings from the 1970 Studio B sessions may be enjoyed together as a single official Elvis album. On From Elvis In Nashville, Presley’s studio tracks from the 1970 marathon sessions are presented in pristine audio, newly mixed by acclaimed engineer Matt Ross-Spring (John Prine, Jason Isbell) without the added overdubs or orchestration appearing on earlier releases.

From Elvis In Nashville will be available in a 4CD boxed edition including two bonus discs of rare and/or unreleased outtakes from the 1970 sessions. A highlights package will be available in a 2LP 12″ vinyl pressing.

At the close of the 1960s, Elvis Presley, the atomic-powered singer of the 1950s, put his stamp on the rock revolution decade, reestablishing himself as a musical and cultural force to be reckoned with. His electrifying Elvis ’68 Comeback special made television history and his long-awaited return to non-soundtrack recordings- captured at Chip Moman’s American Sound Studio in Memphis, January-February 1969- yielded major chart hits including ‘In The Ghetto’, ‘Don’t Cry Daddy’, ‘Kentucky Rain’, and ‘Suspicious Minds’ (Elvis’ final #1 single) and well as a pair of acclaimed 1969 album releases, From Elvis In Memphis and the studio/concert hybrid From Memphis to Vegas/From Vegas to Memphis. From Elvis In Nashville serves as a mirror and companion to his earlier Memphis recordings, bringing fresh fire, exuberance, humor and emotional resonance to the Studio B sessions.

For his first recordings of the 1970s, Elvis revisited the blueprint that made his American Sound sessions so successful. Because he hated doing overdubs, he wanted to cut loose live in the studio with a band in sync with his sensibility. Freed from obligations to music publishers, Elvis was able to pick and record songs that were contemporary, relevant and meaningful to him, from covers- including his transcendent interpretation of ‘Bridge Over Trouble Water’ – to the epic material then powering his Las Vegas residencies and return to live performing. (In 1970 alone, Elvis performed two-month-long engagements at the International, playing two shows a night.)

If the American Sound recordings in Memphis opened the door for Elvis’ return to the stage and top of the charts, his next recordings- the fabled 1970 Marathon Sessions- would lay the groundwork for another revolution in pop music. Under the direction of producer Felton Jarvis, Elvis joined forces with one of the most potent studio ensembles ever assembled to create an often underrated chapter in Presley’s rich legacy. Working with the fabled ‘Nashville Cats’ for his first album of 1970, Elvis Presley connected to a circle of contemporary musicians that included Johnny Cash, Bob Dylan, Neil Young, George Harrison and others.

In June 1970, Elvis- who’d upended country music radio in the 1950s when he introduced rock ‘n’ roll music to the mainstream–returned to RCA Studio B to create a new sound for a new decade. From 1958-1971, Elvis recorded more than 200 tracks at Studio B, beginning with five songs- including ‘A Fool Such As I’ – before shipping off to Germany with the US Army in September 1958; he recorded Elvis Is Back!, his first post-army album, at Studio B in March-April 1960. For his 1970 Nashville sessions, Elvis was able to handpick his own repertoire and, delve into the rich variety of American music in his marrow, combining elements of bluegrass, honky tonk, Western swing and the rockabilly he’d virtually invented with contemporary pop, ballads and epic showstoppers. Bringing a fresh and vital new approach to pop and country music, Elvis’ performances on From Elvis In Nashville presaged and encompassed emerging trends from countrypolitan and Americana to outlaw country.

These sessions are widely recognized as among Elvis’ best because of the undeniable chemistry between Elvis and his astonishing studio band comprised of multi-instrumentalist Charlie McCoy (whose resume includes Bob Dylan’s Highway 61 Revisited, Blonde On Blonde, John Wesley Harding and Nashville Skyline as well as work with Paul Simon, Tanya Tucker, Bob Seger, Willie Nelson and many more); bassist Norbert Putnam (Roy Orbison, Al Hirt, Henry Mancini, Dan Fogelberg, Linda Ronstadt, J. J. Cale, Tony Joe White, more); and pianist David Briggs (who’s worked with Dean Martin, Joan Baez, Nancy Sinatra, B.B. King, Johnny Cash, Dolly Parton, Waylon Jennings, Tony Joe White, George Harrison, Todd Rundgren, Roy Orbison, The Monkees, J. J. Cale, Kris Kristofferson, Alice Cooper, among others). Known colloquially as the ‘Nashville Cats’, this finely-honed studio ensemble, like Elvis himself, connected the worlds of pop, rock and country music. For the June sessions, Elvis brought in his longtime on-stage guitarist James Burton; Eddie Hinton- who, like Putnam ad Briggs, was part of the Muscle Shoals Rhythm Section- played lead guitar on Elvis’ September 22 session. Elvis plays acoustic guitar throughout the June sessions.

The five-day ‘marathon’ sessions—with work starting in the early evening and continuing until dawn- yielded a wide variety of material including a spirited rendition of Willie Nelson’s ‘Funny How Time Slips Away’, the heartrending ‘I’ve Lost You’, a powerful take on Simon & Garfunkel’s ‘Bridge Over Troubled Water’, and a new version of ‘Love Letters’, which Presley first cut in 1966. A wild, single-take version of ‘Whole Lotta Shakin’ Goin’ On’ was one of the highlights of the September 22 single day session.

The music Elvis created in his 1970 ‘marathon sessions’ – presented here without layers of overdubbing heard on the original releases- stands among Presley’s best and has proven immensely influential. It established musical directions he pursued the rest of his career, predicted his late-in-life pop- and-country radio successes, and modeled sounds for countless country stars to come. From Elvis In Nashville provides an intimate glimpse into the world of Elvis and the way he made music that lasts forever.