September 1956

RCA havde booket Radio Recorders i Hollywood, et af de bedste studier i området. Det var også oplagt, da indspilningerne til Love Me Tender stod på, så for ikke at skulle rejse for meget frem og tilbage var det en nødvendighed. Thorne Nogar var en fantastisk dygtig lydtekniker, som på grund af hans rolige og ligefremme personlighed, gjorde ham respekteret. Han var også en god hjælp når det kom til kreativt input, hvilket gjorde at Elvis godt kunne lide ham. Det var en anden tilgang til arbejdet, end med Steve Sholes, som kun kunne opmuntre under indspilningerne, men ikke komme med nogen gode forslag til forbedringer. Formålet med indspilningerne var klart, de skulle indspille et album og forhåbentlig også en ny single. Han tog sig tid til at varme op ved at sætte sig ved klaveret og spille.

Der var ikke til denne omgang hyret nogen til at spille klaver, så Gordon Stoker fra Jordanaires og Elvis selv, ville skiftes til at spille. Den første sang var ”Playing for Keeps”, skrevet af Stan Kesler som året tidligere havde skrevet “I’m Left, You’re Right, She’s Gone”, specielt til Elvis. Elvis spillede selv pianoet, selvom han ikke var den mest habile til det. Der skulle 18 forsøg til før han selv mente at de kunne bruge take 7 og så splice den sammen med sidste del af take 18. ”Love Me”, som var næste sang de arbejde på, var skrevet af Leiber & Stoller, som tidligere havde skrevet ”Hound Dog”. Det var dog ikke det letteste at finde passende materiale, som tilmed ikke havde været indspillet tidligere. Netop det, var problemet med ”Love Me”, som havde været indspillet nogle år tidligere. Elvis fik sangen færdig i 9. forsøg.

”Paralyzed” begyndte de på lige efter, en sang skrevet af Otis Blackwell, men det fungerede ikke for bandet, så de prøvede i stedet med ”I Need You So”. Det fungerede heller ikke for dem, hvilket var sjældent, at de måtte droppe sange, men dog ikke usædvanligt når musikken ikke fungerede. Elvis måtte grave dybt, for at komme frem til næste sang, ”How Do You Think I Feel”, som de havde prøvet på SUN. Dengang havde de kæmpet meget med at få den til at fungere – og det var det samme problem nu, for Bill Black kunne ikke følge sangen ordentligt. Men de fik den dog indspillet i 7. forsøg. Ved den næste sang, sad Elvis igen ved klaveret ligesom starten af dagen, denne gang skulle han indspille ”How’s The World Treating You”, som var skrevet af Chet Atkins. Efter at de var færdige med dagens optagelser, kunne de konstatere at på trods af lidt bump på vejen, var de kommet i hus med fire færdige indspilninger. Der havde været lidt problemer denne dag, men det overordnede problem var at finde passende sange, som Elvis kunne lide. Han havde afvist mange af de demoer han var blevet præsenteret for.

Næste dag et godt eksempel på problemet, de startede dagen med ”When My Blue Moon Turns To Gold Again”, som var en sang som blevet udsendt på plade i 1941 af Wiley Walker og Gene Sullivan, som også havde skrevet den. Elvis kunne huske det meste af sangen, men dog ikke det hele, så de besluttede sig for at bruge det af sangen han kunne huske. ”Long Tall Sally”, var et nummer indspillet af Little Richard og Elvis ville gerne forsøge sig med den, så efter fire hurtige forsøg fik de den i kassen, den var dog knap så vild og aggressiv som originalen. Elvis havde som 10 årig deltaget i en talentkonkurrence i Tupelo, hvor han sang ”Old Shep”. Det var ikke noget problem for ham at huske teksten og sangen, så det var en hurtig sang at indspille, allerede efter en gennemspilning var den færdig. Elvis var vild med Otis Blackwell og havde ikke helt opgivet ”Paralyzed”, som de måtte stoppe at arbejde på dagen før. Det var dog ikke så let en sang at indspille, men de kunne sætte to forskellige takes sammen og så havde de en komplet master. ”Too Much”, var en af de få sangdemoer Elvis ikke havde skrottet, den var tilbage i bunken af kandidater fra juli måned og nu blev den så taget op igen. Dog opstod samme problem som tidligere, de var ikke i stand til at få det indspillet i en gennemspilning, så igen måtte de ty til at sætte to forskellige indspilninger sammen. De var presset på tid, så det var en nødvendig løsning for at kunne nå et komplet album, selvom det ikke var en arbejdesmåde Elvis foretrak. De skulle tilbage til indspilningerne til ”Love Me Tender” to dage senere, så der var ingen tid at spilde. Elvis insisterede dog på at bruge hele 22 takes på den næste sang ”Any Place In Paradise”, så de kunne ikke nå mere end denne ene sang før aftenen var slut.

På tredjedagen ville Steve Sholes gerne have, at kunne opretholde det samme tempo som de foregående dage, men Elvis havde inviteret gæster i studiet, Nick Adams og Natalie Wood, hvilket fik perfektionisten frem i Elvis. Dagens første sang, ”First In Line” brugte han 27 forsøg på, hvilket selv i Sholes optik var rigtig lang tid. Materiale var det store problem lige nu, så de valgte at indspille to Little Richard numre, som begge blev meget vellykkede.

Efter indspilningerne hos Radio Recorders, var det næste morgen tilbage til 20th Century Fox’ studier, for at indspille film og optage en enkelt sang som skulle bruges dertil. ”Let Me” blev indspillet på tre timer den følgende morgen, hvor optagelserne begyndte kl. 9.

At opkøbet af Elvis kontrakt har vist sig at være en god forretning understøttes af, at RCA’s pladetrykkerier kører for fuld kraft og 66 procent af alt hvad der bliver produceret, er Elvis plader. Det kører så stærkt, at RCA er nødt til at købe sig til kapacitet hos andre producenter, for at kunne følge med efterspørgslen.

9. September var Elvis’ første optræden på Ed Sullivan Show. Programmet var et underholdningsshow, rettet mod familierne i USA. Ed Sullivan selv er kørt galt ved en bilulykke kort tid forinden og kan ikke være vært på showet, i stedet har skuespilleren Charles Laughton rollen som vært ved showet. Til showet synger Elvis ”Hound Dog”, ”Don’t Be Cruel”, ” Love Me Tender” og ”Ready Teddy”. Dagen efter fortsætter indspilningerne til filmen ”Love Me Tender”, som fortsætter over de næste cirka to uger.

Fredag den 21. slutter optagelserne til ”Love Me Tender”, hvorefter Elvis søndag flyver retur til Memphis. Mandag bliver brugt på et besøg hos Sam Phillips i SUN studierne.

På grund af RCA’s aggressive udgivelsesstrategi med at udsende alle sangene fra en LP som singler, kræver Parker at de ikke må udgive nogen sange fra de seneste indspilninger som singler, uden at have fået en skriftlig tilladelse fra ham.

Elvis flyver hjem til Memphis den 23. Han får skrevet navnet Clint Reno på sin billet, hvilket er navnet på den karakter han spiller i Love Me Tender. Tom Diskin udsender en besked til pressen på forhånd om, at når Elvis ankommer til sit hjem, må der ikke tages nogen billeder. Senere om aftenen er Elvis i det lokale tivoli, The Fairgrounds.

Den 25. september har RCA modtaget næsten ordrer på den kommende ”Love Me Tender” single, så de sender Elvis et telegram, hvor de kan fortælle ham at det er første gang i musikindustrien at der er modtaget en så stor mængde ordrer på forhånd.

Dagen efter kører Elvis til Tupelo, hvor han skal optræde på The Missippi-Alabama Fair Show. Det bliver en tilbagevenden til hans fødeby og showet, hvor han første gang optrådte offentligt da han var 10 år gammel.

Tupelo, 26. september 1956

Fredag d. 28. udsender RCA singlen ”Love Me Tender”, som har modtaget forhåndsordrer på en million eksemplarer.

På den sidste dag i måneden flyver Elvis til Los Angeles, hvor han overnatter på The Beverly Wilshire Hotel.

Koncerter i september

9. september 1956CBS Studios Los Angeles, CA 
26. september 1956Tupelo FairgroundsTupelo MSkl. 14.30
26. september 1956Tupelo FairgroundsTupelo MSkl. 19.30
error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!