That's All Right / Blue Moon Of Kentucky

Med Elvis i studiet – juli 1954

Mandag aften i Memphis, en varm sommeraften i starten af juli 1954. Tre unge amatør musikere er samlet efter arbejdstid, for at prøve at indspille i det lille studie, Memphis Recording Service, som ejes af Sam Phillips. De tre har mødtes aftenen før, i guitaristen Scotty Moores hjem, for at se om den unge fyr som ville være sanger, Elvis Presley, mon ville have ”det” som de ledte efter. Det som binder dem sammen er deres forbindelse til Sam Phillips.

Udefra set, er deres mission ikke den samme. Scotty Moore leder efter en fyr som kunne bruges som forsanger i et band, bassisten Bill Black er allerede i en gruppe sammen med Scotty og han er af samme årsag blevet spurgt, om han vil være til at afprøve Elvis’ talent og se om det kan bruges. Scotty har kendt Sam gennem et stykke tid og kommer jævnligt i det lille ydmyge studie og den lille cafe ved siden af. Det kan bemærkes, at cafeen har noget som er meget efterspurgt i denne meget varme juli måned – aircondition – derfor er det et godt sted at samles.

Sam Phillips’ mission er at finde den perfekte kandidat til at kunne forbinde sort og hvid musik til noget nyt, som kan være til at knytte musikken tættere sammen. Visionen har længe været drivkraften i alt hvad han har beskæftiget sig med, lige fra han var i Memphis for første gang ti år tidligere og oplevede sort musik og livskraften bag for første gang, har han set det som et kald, at kunne få denne musik ud til et bredere publikum.

Man kan ikke sige det går dårligt denne mandag aften, men den er heller ikke særlig succesfuld. Elvis er, som aftenen før, meget interesseret i at synge ballader. Dog sker der noget, da Elvis begynder at synge en blues sang ”That’s All Right”, men i en anden stilart – noget nyt er blevet tilføjet. Sam Phillips beder dem om at stoppe indtil han får gang i båndoptageren og de forsøger igen – og efter nogle forsøg er den i kassen. Sams tålmodighed har båret frugt, han ved ikke helt hvad det er de har fundet denne aften, men er overbevist om at det kan blive et hit. En B side bliver også indspillet denne aften, da tager en bluegrass sang under behandling, ”Blue Moon of Kentucky” – i første omgang i vals tempo, men ændrer den til en 4/4 sang.

De tre – og Sam Phillips – har nu den perfekte single til at starte med. Det hele lyder frisk og nyt, som er et frisk pust til musikscenen, i hvert fald lokalt.

Good Rockin' Tonight / I Don't Care If The Sun Don't Shine

18835345_10155460465939525_440555525_n

Milkcow Blues Boogie / You're A Heartbreaker