Elvis Country

Rags to Riches / Where Did They Go, Lord

You’ll Never Walk Alone

Life / Only Believe

Love Letters from Elvis

I’m Leavin’ / Heart of Rome

C'mon Everybody

The Other Sides – Worldwide Gold Award Hits, Vol. 2

Med Elvis i studiet – maj 1971

Efter den overraskende store salgssucces af genudgivelsen af ”Elvis’ Christmas Album” i 1970, var Tom Parker og RCA enige om at der skulle indspilles et helt nyt julealbum. Man forsøgte at overbevise Elvis, med en logik om at et helt nyt julealbum ville sælge endnu bedre end det gamle materiale, der ovenikøbet kun var udgivet som budget album på Camden label.

Inspirerede af de to, hver i sær, succesfulde sessions i Memphis 1969 og Nashville 1970, var RCA og Parker i gang med at planlægge en gentagelse af disse maraton indspilninger. Strategien var at kortlægge materialet man skulle bruge til hele året, både single og album udgivelser, derpå at indspille alt materialet i Nashville i marts måned. Man havde booket en masse studietider, og havde langt over 40 sange liggende, som Elvis bare kunne indspille. Det eneste man ikke havde taget højde for, var Elvis’ manglende engagement og ikke mindst skrantende helbred.

Efter en enkelt aften med indspilninger den 15. marts, der førte til fire masters, måtte Elvis aflyse resten af dagene. Han var forkølet, hvilket endte med at han blev indlagt(!) Producer Felton Jarvis brugte den resterende studietid til at lave nogle overdubs, og James Burton fik indspillet sit eget instrumentale album.

To måneder efter forsøgte man så at lave samme stunt igen. Datoen var den 15. maj og RCA havde ommøbleret Studio B i Nashville, for at få Elvis i den rigtige julestemning. Nu stod der et flot juletræ i midten af lokalet, med snydepakker under og det hele. Men Elvis havde rigtige gaver med til alle musikere og hans egne buddies. Det var guld armbånd med indgraveringen ”Elvis ’71”.

Efter indspilningen af ”Miracle Of The Rosary”, et nummer som Elvis selv kom med – fordi han havde fået det tilsendt direkte fra forfatteren – gik man i gang med nogle af de nye julenumre. ”It Won’t Seem Like Christmas” og ”If I Get Home On Christmas Day” var helt nye numre. Men Felton kunne se at Elvis ikke var begejstret for sangene, så han gjorde alt hvad han kunne for at musikerne ikke lavede pauser mellem takes. Derved kunne Elvis ikke nå at smide det hele til jorden uden en brugbar master på bånd.

”Padre” var det næste nummer de kastede sig over, hvilket var en sang som Elvis brændte for. Et smart træk fra Feltons side, så hans artist ikke kørte træt i julemusikken.

Herefter tog man fat på ”Holly Leaves And Christmas Trees”. Et nummer som også var skrevet af Red West, ligesom julenummeret fra 1966. Efter 10 takes var den i kassen.

Klokken var blevet over midnat, men det var på dette tidspunkt af døgnet Elvis fungerede bedst. Da de skulle i gang med en gammel blues sang, ”Merry Christmas Baby”, var han i sit es. Det blev nærmest en jam session. Indspillet i første forsøg, med en Elvis der lever sig ind i sangen i en energi som han forsøgte at overlevere til bandet, med udbrud som: ”Dig in, James” og ”Wake up, Putt”. Det blev en over seks minutters lang take 1 man fik på bånd. Den færdige master blev dog redigeret og tilført en ekstra guitar.

Til sidst fik man to takes af ”Silver Bells” i kassen, før Elvis gav op. Felton ville dog gerne have haft en bedre version, men Elvis var uinspireret.

Dagen efter var hovedopgaven at få de sidste julesange på bånd, så man havde til et helt album. ”I’ll Be Home On Christmas Day” blev i løbet af de 8 takes der blev indspillet, reduceret fra otte til seks vers. (Outtakes med alle otte vers dukkede første gang op på “Today, Tomorrow & Forever” boksen i 2002!)

Herefter gik turen til endnu et nyt nummer: ”On A Snowy Christmas Night”, før man kæmpede sig igennem 10 takes af ”Winter Wonderland”. Til sidst nægtede Elvis at forsøge flere takes, og sagde rent ud at han hadede det nummer.

Efter en fantastisk 11 minutters jam af Bob Dylans ”Don’t Think Twice, It’s All Right”, som pga. Feltons hurtige tryk på record knappen blev gemt på bånd, var det slut for Elvis. Han gad ikke mere denne aften og forlod studiet. Felton og musikerne brugte resten af natten på at indspille musikken til de sidste tre julenumre: ”O Come All, Ye Faithful”, ”The First Noel” og ”The Wonderful World Of Christmas”. Elvis indspillede sin vokal til disse nogle dage senere.

Man fik aldrig gentaget de produktive maraton sessions fra de forrige år, så RCA og Parkers planer lykkedes ikke helt. Mest pga. en uinspireret og halv syg Elvis der var træt af at få dikteret hvad han skulle indspille.

Den 10. juni – næsten en måned efter de oprindelige indspilninger – forsøgte Elvis dog at lave en ny-indspilning af “I’ll Be Home On Christmas Day”. Denne blev dog lagt på hylden, og først udgivet i 1982.

Elvis Sings the Wonderful World of Christmas

It’s Only Love / The Sound of Your Cry

I Got Lucky

Merry Christmas Baby / O Come, All Ye Faithful

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!