Indescribably Blue / Fools Fall In Love

Med Elvis i studiet – 25. maj 1966

”This is TPA4 0908 – take 1”. Tekniker Jim Malloy gjorde klar til indspilningen af sangen ”Run On”, en næsten komplet gennemspilning nåede de igennem, indtil Elvis missede en linje, og de stoppede, ”It’s allright” hørtes fra højttalerne i studiet, en kommentar fra producer Felton Jarvis, som var ved at indspille sine første sange med Elvis.

Elvis var fokuseret og seriøs denne majaften i Nashville Studio B. Indspilningerne til et gospelalbum var i gang, og der var rigtig mange musikere til stede.
At kunne indspille gospelmusik var et frirum, hvor der ikke skulle tages stilling til, om sangene var populære eller om publikum ville kunne lide dem; og ikke mindst et kreativt arbejde, som lå langt væk fra de seneste års filmindspilninger.
For at kunne opnå den rigtige lyd var både The Jordanaires og gospelgruppen The Imperials inviteret, det var første gang at sidstnævnte arbejdede sammen med Elvis, og med i gruppen var et af Elvis’ idoler Jake Hess.
I månederne forinden havde Elvis forberedt sig hjemme ved at finde materiale, han ville indspille, selvom han under processen udskiftede meget af materialet, da han endelig var i studiet.

Før det formelle arbejde begyndte, hilste han på alle de tilstedeværende. Specielt henvendt til Armond Morales fra Imperials, som sad ude i kontrolrummet, sang han ”I Don’t Know About Tomorrow”, da de mødtes, hvilket imponerede Armond, da det var en sang, han havde sunget tidligere i sin karriere.

Første aften blev der indspillet 6 sange, herunder også titelsangen på albummet “How Great Thou Art”, hvis tekst og musik var baseret på en svensk folkemelodi og tekst. Elvis’ ven Charlie Hodge havde gjort ham opmærksom på sangen, og Elvis kendte ligeledes sangen fra gruppen The Statesmen, som indspillede den i 1964.
Det blev også til indspilningen af to ikke religiøse sange, sangen ”Down In The Alley” og Bob Dylan sangen ”Tomorrow Is A Long Time”. Sidstnævnte havde Elvis hørt fra ”Odetta Sings Dylan” albummet. Bob Dylans egen version skulle først udkomme året efter.

På andendagen kom Elvis ved halvsyvtiden om aftenen. Den første sang var ”Love Letters”, og denne aften var den unge David Briggs kommet ind som erstatning for Floyd Cramer, der var booket til et andet job. De arbejdede på sangen, og både Felton Jarvis og teknikeren Jim Malloy var imponerede over David’s spillestil, han var trods sin alder på kun 23 år en habil musiker. Noget tid senere ankom Floyd Cramer, og David kunne lettet bevæge sig væk fra pianoet og over til orglet. Elvis bemærkede dog hurtigt, at de havde byttet plads og sagde, at David skulle spille piano, da han godt kunne lide stilen. David Briggs var både nervøs og benovet over, at han på sin første indspilning med Elvis også skulle spille foran Floyd Cramer. Efter lidt skiften mellem forskellige arrangementer besluttede de sig for at bruge et ganske afdæmpet arrangement, og sangen var i kassen i 9 takes, hvorefter David’s arbejde egentlig var afsluttet, men han blev inviteret til at blive under hele indspilningen, hvorefter han flyttede over til at spille på orgel. I alt 6 sange blev indspillet den dag.

Den følgende dag startede med indspilningen af ”Somebody Bigger Than You And I” en sang, som allerede var indspillet i mange forskellige versioner blandt andet af Ink Spots i 1951. Deres inspiration kom dog fra en version af Jimmy Jones. Elvis’ stemme var ikke til at indspille så dybt, så den knækkede over, da de forsøgte, og så de måtte hæve arrangementet lidt op. Der blev arbejdet grundigt med sangen, men de havde problemer med at få slutningen til at fungere, så den sidste del af sangen blev lavet om, og det hele blev derefter klippet sammen.

Stemningen begyndte at lette en smule, og Elvis begyndte at afvige fra det materiale, der allerede var godkendt til indspilning, så meget, at de endda var ved at løbe tør for materiale. Elvis begyndte at spørge de tilstedeværende, om de havde nogle gode sangforslag. Der kom flere forslag, efter at Jake Hess fra The Imperials havde været omkring sit kontor. Gordon Stoker fra The Jordanaires foreslog også flere sange heriblandt ”I Saw The Light”, der var en Hank Williams sang. Jake Hess kom tilbage med sangen ”Without Him”, og selvom Elvis ikke kendte den særlig godt, gav han den sin fulde opmærksomhed, og de endte med at indspille sangen. Nattens sidste sang blev ”Where Could I Go But To the Lord”, en sang Elvis og hans far ofte havde sunget derhjemme. I alt fire sange blev indspillet på den tredje dag, og de var egentlig færdige med selve gospelalbummet, som var det første og vigtigste mål. Der var dog også behov for materiale til brug på singler, så de bookede en fjerde dag i forlængelse af de tre allerede afviklede dage. Nogle af musikerne havde ikke mulighed for at deltage, da de var optagede af andre indspilninger, så med nogle udskiftninger kunne arbejdet fortsættes.

How Great Thou Art

Easy Come, Easy Go

Long Legged Girl (With the Short Dress On) / That’s Someone You Never Forget

Double Trouble

There’s Always Me / Judy

Big Boss Man / You Don’t Know Me

Med Elvis i studiet – 10. september 1967

“Guitar Man” var et hit af Jerry Reed, som Elvis havde hørt i radioen. Jerry’s specielle guitarspil var svært at efterligne, så hvis Elvis ønskede den eksakte lyd, måtte de få Jerry Reed i studiet. Det var tid til at indspille bedre materiale, end der var blevet gjort i lang tid, da det meste af Elvis’ tid gik med filmindspilninger. Tiderne var ved at skifte, pladesalget fra filmene solgte ikke længere så godt, så noget nyt måtte ske.
En måned tidligere var en indspilning af nyt materiale i RCA’s studier i Hollywood blevet aflyst, så denne omgang indspilninger var blevet planlagt så hurtigt, som det var muligt.

Jerry Reed selv var blevet kaldt i studiet, han havde lige nået at vende sit hus for at tage sit udstyr med for at møde op i studiet. Han havde ellers ikke planlagt at skulle indspille, da han var taget på en længere fisketur. Han beklagede sig lidt over, at han ikke rigtig var i form, da han ikke havde rørt en guitar i flere dage. Elvis selv var entusiastisk over sangen – så meget, at han ved en af gennemspilningerne gik direkte over i Ray Charles’ ”What I’d Say”. Snart efter havde de den i kassen. Blandt sangene til indspilningerne var blandt andre ”Baby What Do You Want Me To Do” blevet valgt ud, men den blev erstattet til fordel for ”Big Boss Man”

Clambake

error: Advarsel: Indholdet er beskyttet!