Surrender / Lonely Man
Single
47/61/37/68-7850
Udgivet 7. februar 1961
“Surrender” var en dramatisk version af en italiensk sang ”Torna A Sorrento”, igen var Elvis ligeså vild med denne som han havde været med ”It’s Now Or Never”.
Nu går RCA endnu et skridt videre med at udgive singler i forskellige formater. I 1960 startede man med både at udgive i mono (47-xxxx) og stereo (61-xxxx), men nu begyndte man også at udsende singleplader der skulle køre på 33 RPM (omdrejninger pr. minut – hvilket er hastigheden på pladespilleren), ligesom LP pladerne. Normale singler kører på 45 RPM.
Disse nye 33 RPM singler fik prefix numrene 37- for mono og 68- for stereo udgivelser.
Elvis by Request – Flaming Star
EP
LPC 128
Udgivet 21. april 1961
Man havde egentlig besluttet ikke at udgive et soundtrack til “Flaming Star” filmen, men ombestemte sig alligevel. De to sange på side 1 er fra filmen. De blev sat sammen med kæmpe-hitsene “It’s Now Or Never” og “Are You Lonesome Tonight?” på side 2.
Side 1
Flaming Star
Summer Kisses Winter Tears
Side 2
Are You Lonesome Tonight?
It’s Now or Never
I Feel So Bad / Wild In The Country
Single
47/61/37-7880
Udgivet 2. maj 1961
Oprindelig skulle denne single have været to sange fra filmen ”Wild in the country”, men RCA satte trumf på og forlangte at der også skulle være en ”ikke-film” sang på singlen.
Med Elvis i studiet – 12. marts 1961
Næsten et år på datoen, efter den første indspilnings session da Elvis kom hjem til USA, var det sædvanlige hold af musikere igen samlet. Klokken var 18 om aftenen, et typisk tidspunkt for Elvis at starte på, da de påbegyndte arbejdet på ”I’m Coming Home”. Sangen var skrevet af Charlie Rich og sunget af Carl Mann – ironisk nok – produceret af Sam Phillips, som havde hjulpet Elvis i gang.
Da de skulle til at begynde den første gennemspilning sagde Elvis ”I need a couple of lines” (”jeg mangler nogle få sætninger”). Det gik hurtigt med at få opbygget arrangementet – og det var ret sigende for hele tempoet denne aften.
Hvis Elvis havde været i overraskende god form året før, skuffede han ikke denne aften. Aftenens sange var et spænd af rockede melodier over til blødere ballader, man kunne måske indvende at det var et skridt længere væk fra de tidligere rock’n’roll sange, men tiderne havde også ændret sig.
”Gently” var en sang som satte fokus på et meget smukt guitarspil fra Hank Garland, en fantastisk guitarist, som var til stede denne aften. Elvis’ vokal er fantastisk smuk og er et eksempel på, hvor god Elvis’ vokal var i disse tidlige år i 60’erne. Det samme kan siges om sangen ”Judy” indspillet senere samme aften, en rendyrket pop sang, som også viser hvor dygtige musikere der var til stede denne aften og igen en suveræn Elvis vokal.
Ved samme tidspunkt året før, havde de fået indspillet 6 mastere i løbet af 12 timer. Denne aften skulle vise sig at være endnu mere produktiv, de kunne producere en færdig sang på omkring en time, så da de var færdige med denne aften var der 12 sange indspillet. I praksis betød det at et helt album var blevet færdigt samt et par oplagte singler.
Something for Everybody
LP
LPM/LSP 2370
Udgivet 19. maj 1961
Et album hvis sange med få undtagelser alle havde potientiale som hitsingler, men også som et næste trin væk fra 50’ernes rock ’n’ roll og over i den mere popinspirede stil, som prægede de tidlige 60’ere.
Elvis er her på toppen af sit vokalspektre og viser hvad han kunne gøre så blændende godt i starten af årtiet.
Side 1
There’s Always Me
Give Me the Right
It’s a Sin
Sentimental Me
Starting Today
Gently
Side 2
I’m Comin’ Home
In Your Arms
Put the Blame On Me
Judy
I Want You With Me
I Slipped, I Stumbled, I Fell
His Latest Flame / Little Sister
Single
47/37-7880
Udgivet 8. august 1961
En af de helt store klassikere indenfor Elvis’ tidligere 60’er udgivelser. Singlen nåede dog kun plads 4 i USA, men plads 1 i UK.
Læg mærke til katalognr.: Allerede nu stopper man igen med at udgive singler i stereo formatet. Singler på 33RPM (37-xxxx) fortsætter man dog med lidt endnu.
Blue Hawaii
LP
LPM/LSP 2426
Udgivet 20. oktober 1961
Soundtracket fra Elvis næste film blev en kollosal succes, og lå nummer 1 på alverdens hitlister i både 1961 og langt ind i 1962.
Desuden blev albummet nomineret til en Grammy i 1962 i kategorien “Best Soundtrack from Motion Picture”, dog uden at vinde.
Den enorme succes af både “G.I. Blues” og “Blue Hawaii” pladerne, der solgte meget bedre end studiealbummene “Elvis Is Back” og “Something For Everybody”, satte standarden for hvad man ville satse på i Elvis lejeren de næste mange år. Der var mange flere penge i at lave film, med tilhørende soundtracks, fremfor studiealbums.
Side 1
Blue Hawaii
Almost Always True
Aloha Oe
No More
Can’t Help Falling In Love
Rock-A-Hula Baby
Moonlight Swim
Side 2
Ku-U-I-Po
Ito Eats
Slicin’ Sand
Hawaiian Sunset
Beach Boy Blues
Island Of Love
Hawaiian Wedding Song
Can’t Help Falling In Love / Rock-A-Hula Baby
Single
47/37-7968
Udgivet 21. november 1961
Igen et nummer der er blevet en absolut klassiker.