A Touch Of Gold Vol. 3

Med Elvis i studiet – 20. marts 1960

Det er kun en uge siden, at Elvis er kommet tilbage fra Tyskland. Nu befinder han sig i Nashville, i Studio B, hvor også de seneste indspilninger omkring 2 år tidligere har fundet sted. Det er marts måned og meget har ændret sig i den mellemliggende periode, ikke mindst det musikalske landskab i USA hvor rock’n’roll er blevet fortrængt af blødere pop sange. På den teknologiske front er der også sket en udvikling, idet at det nu er muligt at indspille i stereo. Elvis er dog i kyndige og familiære hænder, holdet bag ham er næsten det samme som ved de sidste indspilninger.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker, vicepræsidenten fra RCA med flere. ”Make Me Know It” er aftenens første sang og da den er færdig, lettes stemningen bag mixerpulten, Elvis er i gang igen. Det tog dog lidt længere end normalt at få sangen indspillet, da de alle var utålmodige for at komme i gang, der var en del justeringer undervejs, men resultatet er fantastisk.

Stemningen er dog spændt, i kontrolrummet er tekniker Bill Porter og ved hans side er Elvis’ manager Tom Parker

Efter midnat skulle de have en single i kassen, pladeselskabet havde så travlt med at få udsendt nyt Elvis materiale at coveret er trykt på forhånd, dog uden sang titler – sang titlerne kan læses på selve singlen, gennem hullet på for- og bagside. Der skulle være plads til, at Elvis i sidste øjeblik ændrede mening og valgte andre sange. Logistikken var på plads, så lige så snart sangen var i kassen skulle det færdige bånd sendes direkte ud til fabrikken som skulle trykke singlen. Der var booket et oplag på 1,4 millioner enheder, som kunne sendes direkte ud til pladeforhandlerne uden at man skulle vente på at modtage forhåndsordrer. ”Stuck On You / Fame And Fortune” var en oplagt hit single.

Resten af aftenen blev brugt på at få indspillet to yderligere sange og i alt 6 sange blev indspillet denne aften, hvilket var den mest produktive indspilningsaften der havde været i Elvis’ karriere til dato. Elvis’ stemme havde udviklet sig i den mellemliggende periode og han lød fantastisk, gløden var ikke gået tabt og hans stemme register var blevet mere bredt favnende.

Stuck on You / Fame And Fortune

Elvis Is Back!

It's Now Or Never / A Mess Of Blues

G.I. Blues

Are You Lonesome Tonight? / I Gotta Know

Med Elvis i studiet – 30. oktober 1960

Gospel musik lå Elvis’ hjerte meget nært, det var det han yndede at synge når han skulle slappe af privat og det var musikken der prægede hans opvækst. I slutningen af oktober måned var Elvis og den faste stab af musikere samlet for at indspille materiale til et gospel album. Elvis havde altid været fascineret af de mange gospelkvartetter der blandt andet optrådte i sydstaterne – ikke mindst Statesmen og Blackwood Brothers. Elvis havde på forhånd udvalgt sange som han gerne ville indspille og rettighederne var blevet ordnet på forhånd, men Elvis skiftede løbende sange ud for at kunne opnå det ønskede resultat.

Det var dog ikke kun gospel musik der skulle indspilles for pladeselskabet var ved at løbe tør for materiale og der skulle udsendes en ny single, derfor blev sangen ”Surrender” indspillet ved samme lejlighed. Det var en ganske udfordrende og gav Elvis problemer med de høje toner, hvilket var frustrerende for ham. Et medlem fra Jordanaires, Ray Walker som sang bas, tog ham til side for at vise ham den rette teknik med den korrekte vejrtrækning og Elvis kunne efterfølgende efter et par mislykkede forsøg få lavet sangen færdig.
Indspilningerne fortsatte hen over natten, de havde indspillet fra kl. 18:30 og klokken var nu hen af 5 om morgenen. De manglede stadig en sang for at kunne have et komplet album, da Gordon Stoker fra Jordanaires foreslog sangen ”Working on a building”, som Jordanaires selv havde haft stor succes med. Hvis man lytter til sangen, vil man bemærke at Elvis glider lidt i baggrunden i løbet af sangen og falder tilbage til en rolle, som han siden sin tidlige ungdom har drømt om; nemlig at blive en del af en gospelkvartet.

Da indspilningerne var ovre, var der blevet sat ny rekord – 13 sange var færdige på én nat og materiale som Elvis elskede og det kan tydeligt høres på det færdige resultat, hvordan han synger disse sange med en forbløffende lethed.

His Hand In Mine